måndag 13 december 2010

En morgon fylld av kaos!

Allt är frid och fröjd tills jag ska gå ut med hunden... Här utanför finns det en loftgång, jag bor alltså så jag har en egen ingång med en lång balkong längs med hela huset. Här ute står jag alltså och låser dörren när jag ser den nyinflyttade grannen som bor i andra änden av huset. Hon har två stora hundar, en långhårig svart schäfertik (snygg som fan) plus en STOR mastiffhanne som är kastrerad. De har varit ute en sväng och ska nu gå in.

"Jag stannar här så du kan gå in!" skriker jag ner till henne. Jag står alltså utanför min dörr. Dörren till trapphuset är i mitten av huset så jag tänkte att det inte var någon fara...

Hon kommer upp med hundarna och shäfern drar till mot Gibson och hon tappar kopplet. Samtidigt som hon försöker få fatt på henne så (detta går med blixtens hastighet!) rusar mastiffen fram och får tag med sin käft om hans vänster sida (Vid magen ungefär)!

Gibson skriker i högan sky medans hon försöker få sin hund att öppna käften! Mitt hjärta hoppade över flera slag tror jag... Till slut släpper han efter att ha fått rejält med stryk på nosen (Vad skulle hon ha gjort annars?)!

Gibson ställer sig bakom mig, hans skyddande ängel (som inte lyckades att skydda honom idag, tyvärr...). En rejäl tufs med päls är borta och hela området är fullt med dregel från mastiffen. Försöker kolla om han är skadad men ser inget mer än att huden är rosa.

Mastiffens matte skäms ju så in i helvete... Tycker synd om henne faktiskt för det är fan inte lätt att hålla en hund med vantar som är lite glatta på insidan. Sedan är ju denna loftgång väldigt dum när sådant här händer för de har ingenstans att ta vägen. Hon sa att om jag ser minsta lilla så skulle jag bara säga till!

Väl hemma igen så märker jag att det blöder lite. Han har troligtvis inte fått ett bra tag utan dragit i pälsen så hår plus hud har lossnat. Såret är absolut inget man åker till veterinären för! Jag har baddat med jodopax och det läker säkert!

Jag kan säga att jag blev väldigt chockad.... Efteråt märkte jag att mitt mekaniska "jag" stängdes av och jag blev tårögd när jag tänkte på vad som kunde hänt... Så ska man väl inte tänka egentligen men man gör så, inget man kan styra över...

Nu har mitt lugn kommit tillbaka. Jag har lärt mig att jag hellre går in nästa gång! Tack gode gud för att det gick bra...


11 kommentarer:

En häxa på Vift sa...

Men hjälp! Stackars Gibson och du med, det blir ju en chock när man hinner tänka efter sen ju.
Personligen ser jag ingen ursäkt när sånt här händer, ska man ha stora hundar ska man veta vad man pysslar med, total diciplin. De blir ju livsfarliga annars och har de gått till angrepp en gång är risken stor att det händer igen. Så även om hon skäms hoppas jag hon tar sitt ansvar och sätter munkorg på sina hundar när hon tar ut dem i fortsättningen, nästa gång kanske inte Gibson eller nån mindre hund (hemska tanke) har samma tur.

Linn sa...

nej usch stackars gibson! ett hundbett som gör så ont!

jag hittade mönstret på kragen på ravelry men blev överflyttad till en blogg.
här är sidan:
http://lilibethsgarden.wordpress.com/2009/11/17/chunky-lacy-cowl-pattern-free/
mönstret är superenkelt!

Snäckskalsdalen. sa...

Ja. Det är ju sånt som händer, tyvärr, och man blir så fulständigt uppjagad innan man hunnit tillbaka till sitt vanliga lugna stabila jag. Och det blir så konstiga situationer ibland och jag har ingen aning om hur man skall göra när sånt händer.......tur att det gick såpass bra som det gick. Man undrar bara varför hunden högg till? Är det för att det var lite trångt, eller är det bara så? Hundpsykologi.
Stackar lilla Gibson!
Luciakramar

Anonym sa...

Nej Fy så hemskt! Denna kvinna skulle inte få ha någon hund. Vore det jag som råkat ut för samma sak så skulle jag anmäla henne på stubinen. Nästa gång kanske hunden far på ett Barn eller en vuxen person. Jag råder Dig att anmäla henne. Ge Gibson en stor kram från mig. En Stor Stor Kram till Dig också.
Margit(maxelonia)

Rut-Knut-Tjut sa...

Usch vad otäckt. Jag med en liten hund är rädd för nåt sånt ska hända. Huvva. Krya på honom.

Fru Venus sa...

Nej, usch...och då "varnade" du ju också....stackars både dig och Gibson. Luciakram till er alla!

Unknown sa...

åå nej !! aldrig roligt när ens djur råka ut i fara! Du kanske har läst att när min katt blev skadad nyligen fixade jag det såret själv. Tipset är att sätt på lite antibaktier dödande medel på, finns på apoteket, en liten vit tub men något grön och rött på! Hoppas det läker fint!

Kram

Monica sa...

Stackars Gibson som fick sig ett sådant bett. Men du ska nog vara liiite obs! på såret....för det blir väldigt lätt infektion(trots endast ytlig skada) Talar nu av egen erfarnenhet!
Önskar er en fortsatt bra dag! kram.

bakom berget sa...

Men fyyy f-n, rent ut sagt! Jag tror att den damen har skaffat sig fel sorts hundar (hund). Jag tycker att hon ska ha munkorg på sin galna hund när hon är ute med den. Det är ju inte nåt som är elakt mot hunden, men skyddar mot såna där händelser. Nästa gång är det en liten hund, eller kanske ett litet barn som den attakerar. Jag ryser när jag läser det du skriver. Stackars Gibson. Hoppas att det inte kommer att göra att han blir rädd när han är ute i fortsättningen.
Jag hoppas att ni får en fin Luciakväll!
Kram Åsa.

tankar från mitt fönster sa...

Hemskt när ens hund blir angripen. Gibson blev väl också chockad, tur att det gick bra. Damen ska nog ha bättre koll på sin hund. Har svårt att förstå varför vissa människor ska ha den sortens hund. Min terrier blev ofta angripen av en "tax", så detär inte storleken kanske som det beror på. Jag tog för vana att tamed mig sprayflaska m vatten för att skilja dom åt. Till slut insåg ägaren att hunden var farlig, även för barn, och den avlivades.
Ha en skön luciakväll. Jag tittar just nu på reprisen av Luciamorgon. Vacker musik och stämningsfullt.
kram

Lisa lagom sa...

Det gör ont i mitt "mattehjärta" när jag läser om det ni fått vara med om. Vilken mardröm. Både för dig och för den andra hundägaren. Jag önskar att Ozzy och jag inte behöver vara med om nått sånt här. Jag tänker ofta på det när jag är ute med honom och har honom lös i skogen. Tänk om det kommer en hund som är aggressiv.