torsdag 28 oktober 2010

Föräldramöte...

Låter inte roligt alls, jag vet! Dock var det roligt att få träffa Emmys nya lärare för jag har inte pratat med honom innan. Verkade vara en speciell människa med massor av humor. En lärare som ser varje individ! Hade själv velat ha honom som lärare faktiskt!

Disskusioner hade vi. Vid vårat bord diskuterades det invandrare.... Konstigt eller? Nej, inte så värst. Bor man mitt i smeten så vill folk veta hur det går. Eftersom vi har haft inbrott, sönderslagna bilar, flera självmordsförsök, en våldtäkt, dieselstölder och ett stort slagsmål så förstår jag att folk undrar... Jag försöker förklara för alla att det finns bra invandrare som verkligen vill bli försvenskade, som sköter sig hur bra som helst och som lär sig svenska så de kan kommunicera. Sen finns det de som bara förstör både för sig själv och andra hela tiden, tyvärr...

Just nu är det dock rätt så lugnt i husen. De som ställde till med mest bråk är flyttade. Migrationsverket har dock fått bygga en ny tvättstuga som endast ska användas av invandrarna. Eftersom en del bara förstör för andra (till exempel slänger ner andras tvätt på golvet och börjar tvätta utan att det är deras tvätt-tid plus att de tvättade på nätterna och störde de som bodde över) så fick det bli på detta sättet... Jag kan inte förstå hur det ska vara så svårt att begripa hur en tvättstuga fungerar... Till slut har de som tvättar fått sätta hänglås på tvättstugan för att få ha sin tvätt ifred! Dock var det någon som bröt sönder detta...

Nu ska de ha sin egen nyckel till sin tvättstuga och de ska inte kunna komma in i vare sig förråd eller de andra tvättstugorna. Så nu kanske problemen minimeras. Synd bara om de som sköter sig för det är tyvärr så att alla får skulden...

Detta fick jag förklara för de andra vid mitt bord. Vi pratade även om detta med mobbing, det förekommer ju mer än man tror... Tyvärr... Barnen går undan och hittar på "hyss" så ingen vuxen ser. Jag har själv sett ungar bli retade på skolgården. Som förälder ska man inte vara tyst om man ser något sådant! Jag brukar vråla "ÖH! VAD GÖR NI???", då blir de så milda så!

Detta blev ett långt och trist inlägg... Förlåt...

5 kommentarer:

Agneta sa...

Inte alls långt och trist! Intressant och tänkvärt! Man ska bry sig som vuxen...
Och det är förjäkligt att vissa gillar att förstöra för andra. Hur är man funtad då???

Reidun sa...

Känner igen poblemet. Vi bodde i ett område i Södertälje med i stort sett bara invandrare. Det är synd om dem som sköter sig för ofta drar man alla över en kam. Har jobbat med många som är fantastiskt bra, arbetsamma, lojala och väldigt trevliga. Så dom finns där i mängden.

Gafflan sa...

Problem med förstörelse finns överallt oavsett om man bor i ett invandrartätt område eller inte men jag förstår att folk tröttnar. Så synd för all dom som kommer till Sverige och verkligen vill skapa sig ett nytt och lugnt liv.
Mobbing är det värsta jag vet och gör som dig, ryter till och lägger mig i. Att jag blivit kallad jävla kärring skiter jag i! :D
Kram

Madlar sa...

Vad trist med tvättstugan, hoppas det blir lugnare med nya rutiner. Tänk att det ofta blir rabalder om detta med tvättstugan? Är det typiskt svenskt eller hur fungrar det i andra länder? Skulle vara intressant att veta.

Pia / edsmamman.se sa...

Ibland måste man få ha långa och trista inlägg! Det är ju oxå en del av livet :-)

Jag kan inte sova jag, så jag passar på att läsa lite bloggar.

Hoppas du är på msn en stund i morgon. KramiZ