söndag 5 september 2010

Dagens svamp-skörd!

Skogen visade sin allra bästa sida idag med solsken och mjuk mossa att gå på, ljuvliga dofter och massor av svamp naturligtvis!

Först visade Anna-Britt mig en skäggriska, något jag aldrig har sett förut. Denna äts nog inte så mycket här men hon trodde att det var en finsk svamp, alltså att finnarna äter den, vad vet jag?

Sen så plockade vi denna svampen som är en sotvaxskivling och den finns det gott om i skogen kan jag säga! Den är en trestjärnig matsvamp (som Karl-Johan och kantarellen) så ut och leta!

Vi for ju tillbaka till det stället där vi hade hittat fårticka. Anna-Britt tog ju en sist och kollade hemma om det var en fårticka och det var det (den blir gul vid förvällning).

Detta är en citrongul slemskivling. Den har ett lager med slem på hatten som man drar av ute i skogen. Den ska helst blandas med andra svampar.

Älskade kantarell... Behöver ingen närmre beskrivning!

Här har vi soppor! Karl-Johan (stensopp), tegelsopp och sandsopp. Alla soppor är ätliga men det finns de som inte är goda alls! Man ska akta sig för om de är rosa på undersidan har jag lärt mig!

Så här såg det ut på mitt köksbord när jag kom hem... Sen hade ju Anna-Britt plockat en hel del oxå. Det finns väldigt gott om svamp men man måste ha svamp-ögonen på annars hittar man dom kanske inte...

Nu håller jag på med fövällning, fasen vad duktig jag är! Jag fixade en tur i skogen idag oxå, fast mina ben minns förra gången och är lite gelé-aktiga! Det har iallafall varit så jäkla kul! Jag har kunnat gå sakta och stannat när jag har velat. Jobbigt är det men det är det värt!

8 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Grattis! (hälften av de ni plockat bl.a skivlingar ger jag mig doc inte in på). Jag skall rensa svamp nu till middagen.
:)

Anonym sa...

Svamp är gott och det känns fantastiskt när man letar efter dem i skogarna. Vad duktiga ni var! En applåd för svampkunskaper! Det behövs verkligen när man ger sig i skogarna efter dem. Har du något favorit recept med svamp? Kramar

Shamrock sa...

Jag får nog snart gå på svampkurs hos dig

Cecilia sa...

Ojojoj, vad med svamp! Och olika sorter, också! Imponerad!

Monica sa...

Tack för svamp "kursen"....oj, vad du kan.....de var ingen dålig "skörd". laga dig nu en god soppas och njut av vad skogen har bjudit på....
Kram

Fru Purjo sa...

Vad duktigt du är :)
Jag kan inget om svamp och därför blir det aldrig att jag plockar svamp. Men skulle vilja lära mig för jag tycker svamp är mycket gott...

Anta sa...

Oj vad ni har hittat rena guldgruvan och vad många olika. Super att ha en med som kan det här med svamp,önskar att jag hade en sån oxå. Ha det så gott.

Vanja G sa...

Det var en mäktig svampsamling du hade fått ihop :)) Ja, skäggriska pratar mamma om jämt (hon är finska)så det kan nog stämma. Citronslemskivlingen tycker jag bäst om som den är, utan att blandas - den smakar ju just citron :)