söndag 5 september 2010

Whisky och saffranskaka!

Igår var det "hadderajjan" hemma hos mig! Eller Inte... Jag hade bjudit in Anna-Britt på ett glas whisky och lite snacks. Vi satt och snackade både länge och väl! Tänk att det skilljer 30 år på henne och mig... Helt knasigt egentligen att två själar egentligen så olika, från olika uppväxtkulturer, kan mötas och komma på att "vi kan ju ha jäkligt kul!".

Det började förra året i början på vintern när en kvinna med en liten tax kommer fram till mig och frågar var jag har köpt mina kängor för dom såg så bra och sköna ut... Sen bara blev det så att vi möttes rätt så ofta när vi var ute med hundarna och sen bjöd jag in henne till våra sticke-kvällar.

Det roligaste var att när vi började prata så har man nästan samma intressen. Hundar till exempel, och så svampen då... Sen tycker jag ju att människor som struntar i hur dom ser ut är underbara! Dock så har Anna-Britt ett intresse som jag verkligen INTE har: mat och bakning...

Som tack för att hon fick komma till mig hade hon bakat den mest ljuvliga kaka jag vet: Saffranskaka... Receptet ska visst finnas i "7 sorters kakor" om någon undrar. Jag fick en hel sockerkaksform som jag har frusit in. Dock lämnade jag en bit som jag tog kaffet till nu på morgonen, den är underbart god!

Nu ska vi snart ut i skogen och se om fårtickorna som vi hittade sist står kvar. Dock hade Anna-Britt "råkat" hitta en massa sådana imorse när hon gick på promenad... Skogen är full av diverse läckerheter eller hur?


8 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Finfin kaka ... en bit till lunchkaffet skulle inte vara dumt!
:)
Lycka till i skogen!

Anta sa...

visst är det så , hoppas att ni får en trevlig dag och att ni hittar mycket svamp. Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Visst är det mysigt att man kan umgås utan att åldern spelar roll. Nu vet jag ju inte åt vilket håll det skiljer 30 år....gissar, rätt kul!

Men ni verkar ha så kul tillsammans, tänk bara en fråga om ett par skor! Och så har ni så trevligt tillsammans, härligt.

På tal om svamp så plockar jag bara gula kantareller, trattkantareller och Karl Johan. Är det ont om svamp ett år så plockar jag taggsvamp också för den är lätt. Undersidan säger allt. Fullt av taggar.

Jag hittar svart trumpetsvamp ibland och den ger jag till min svägerska! Hon lever ännu!

Fortsatt mysigt önskar jag dig, kram
Agneta

Reidun sa...

Underbart. Själv har jag hittat en själsfrände. Hon är 20 år yngre.

tankar från mitt fönster sa...

Ja, när det gäller vänner betyder inte åldern ngt. Utan att man kan få kontakt och "talar samma språk". Gemensamma intressen är bra, speciellt om man har hund. Jag brukar pratamed en dam med hund (jag har inte hund nu själv). Hon har en cairnterrier och jag sade att jag ine kunde ha hund i höghus, men hon bor i ett höghus bredvid mig. Ja, fast nu har jag ju katt, men jag kan inte ha hela ansvaret för en hund så får se om yngsta dottern kan skaffa en, som jag kan gå ut med på dagarna.
Ha det bäst!
Skön söndag!
kram

Sunna sa...

vänner känner inga gränser och det är så underbart när man hittar en ny, den där kakan såg underbar ut

Shamrock sa...

Härligt att hitta en sån "själsfrände" och som dessutom gillar whisky

Pinglan sa...

Mys och mums på samma gång. Inte dåligt!! :)