tisdag 9 mars 2010

När man är glömsk...

Kommer man ihåg någonting då? Nä förmodligen inte! Själv är jag glad om jag kommer ihåg att få med mig röven när jag reser mig upp från en stol typ...

Glömska är ingen ovanlighet när man lider av ett smärtsyndrom. Hjärnan har så mycket smärtsignaler så ett litet "sketet" tandläkarbesök inte finns på dess karta! Man glömmer allt som man ska göra och detta kan ju göra en rätt så förbannad. Ett tag var mitt närminne helt borta... Inte roligt för jag visste inte riktigt varför. Sedan berättade Dr Ingemar Söderlund om detta att hjärnan inte orkar och en sten föll från min kropp. Det fanns alltså en anledning och den hette INTE demens! Jag blev mindre glömsk när jag fick min medicin ökad och då vet man ju att det stämmer. Min hjärna är överarbetad av värk.

Numera tar jag min glömska med en nypa salt. Jag vet ju orsaken så jag hetsar inte längre upp mig om jag råkar glömma ett tandläkarbesök. Sen får man ha lite tips och knep om hur man ska komma ihåg vissa saker. Ta mobilen t.ex. Den är ju helt enkelt helt underbar som "glömsk-hjälpmedel". Själv har jag min på alarm alla vardagar. Då slipper Emmy och jag försova oss till skolan! Sen glömmer jag att stänga av den funktionen när hon är hos sin pappa så idag fick jag hoppa upp och stänga av den men ändå.

Att ha en almanacka på väggen i köket är ju oxå bra. Förhoppningsvis kommer man ihåg att skiva upp sakerna där! Papper och penna lite överallt i hemmet. Gör att man kan skriva upp saker var man än är om man kommer ihåg nåt eller pratar i telefon.

Har ni flera tips på hur man kommer ihåg bättre så skriv en kommentar! Jag ska försöka komma ihåg att läsa dom... ;-)

(ett litet "p.s": stress-syndrom ger oxå glömska, bara så ni vet...)

5 kommentarer:

Anette sa...

När skulle du varit hos tandläkaren?

Renée sa...

Ja du, jag sa till dom att jag mådde så dåligt just nu så det får bli en tid i maj typ...

Sunna sa...

Jag blir likadan av stress, när jag har mycket på jobbet fallaer allt bort och jag är totalfokuserad på arbetet men inte resten av livet

Madeleineslife sa...

Först: vad skönt att du har fått åtminstånde en ortos som hjälper att avlasta tummen! Det kan ju göra att det blir llite lättare då du sen ska använda den sen & att du verkligen vilar den när du kan..

Jag har varit hopplös att ta mina mediciner på en & samma tid, morgon & kväll. Nu har jag satt en påminselse på mobilen som larmar morgon & kväll varje dag, där talar den om att jag ska ta medicinen.
Så gör jag med allt! ;)
Skriver lappar hela tiden..
Vad jag ska handla, vad jag ska komma ihåg när jag ringer läkaren eller när jag besöker läkaren har jag med mig en lapp.
Skriver i min allemenacka varje dag, vad jag har gjort..
etc, etc, etc...
Det finns en online almenacka på hotmail oxå. Där du hade din blogg tidigare.. Där kan man lägga in saker så får man ett mail tex som en påminelse.. Smart!
Ja man får ha sina egna knep som sagt..

Sv: Ja, jag förstår inte varför dom inte ska ta mina problem på allvar. Dom tror att jag ska bli bättre i morgon & ska kunna jobba. Men dom ser inte till mina problem, hör inte vad jag säger eller respekterar mig. Min husläkare gör det nu & min handläggare jag fått på AF. Men nu måste vi få FK att ta mig på allvar!!! Kankse ska be dom ringa till jönköpings FK! ;) Skulle nog inte skada i alla fall... ;)

Jag bor i uppland, 7 mil norr om Stockholm. Så mitt emellan dig & "EDS mamman" ;)

Hoppas det blir ändring på detta snart så att jag får någon lugn & ro!!

Kramis

EDSmamman sa...

Ja jag känner igen mig så mkt i det du skriver... jag har till å med glömt bort vad jag skulle skriva här !!!

Skönt att Emmy får så mkt hjälp... jag undrar om mina barn har ärvt min sjukdom... jag ser i symtom i dom alla tre fast mest i minstingen.... det knakar i kroppen då man tar i honom, som om benen i ryggen och bröstkorgen sitter helt löst och skramlar på där inne i hans lilla kropp.. han vaknar ofta på nätterna och gråter hysteriskt... ibland tror jag att det är smärta / växtvärk han vaknar av....och han är ofta trött. Vår 3 åring är oxå väldigt ofta trött. Han är 3 år och sover fortfarande 1 ggr på dagen...

Ha en riktigt härlig dag, här snöar det idag.
kramelikram