lördag 22 oktober 2011

Medans potatisen kokar...

Här siter jag och skriver lite medans potatisen kokar på spisen. Har ni oxå barn som är hungriga NUUUUU? Alla växande barn är kanske sådana men har man dessutom en sjukdom som äter energi så är det viktigt med bra mat och flera mål på dagen. Jag lagar alltid ett mål mat efter skolan men jag är osäker på om alla barn får mer mat än den som de får i skolan... Inte kan det bero på pengabrist för jag är ju ensamstående och har råd...

Fast å andra sidan kanske det beror på vad man prioriterar. Jag har alltid prioterat mat, handlar så jag alltid har mat i frysen. Lagar jag mat så gör jag ofta mycket och fryser in småportioner. Mat kostar ju rätt mycket, så är det... Sen är jag lite petig och köper aldrig halvfabrikat... Hur gör ni?

Igår gjorde jag världens godaste köttgryta, jag blev nästan förvånad faktiskt! Har aldrig gillat att laga mat men faktiskt börjar den känslan att ändras. Har ju oxå börjat baka lite så om några år är jag kanske en mästerkock, vem vet?

7 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag har gjort storkok idag med! Inte så bra på matlagning men gillar inte halvfabrikat, ren nödlösning om vi äter sådant. Nä, förresten. Keldas tomatsoppa och fiskpinnar slinker ned ibland. Och fiskbullar.
Baka är roligt men det har vilat lite de senaste åren!

Lejonkvinnan sa...

Här hemma så lagar sambon den mesta maten. Men vi har alltid sett till att ungarna fått mat efter skolan, kanske inte stora mål, men något mellis eller *hrm* halvfabrikat som typ minipizza eller om det finns en matlåda med rester då vi fryser ner alla rester som går att frysa. Ofta har det funnits rester från gårdagens middag.
Sedan äter vi gemensam middag på kvällen då alla förhoppningsvis är samlade.

Med tanke på att skolmaten inte är den bästa i vår skola så tycker jag att det är viktigt att de får något att äta när de kommer hem, vad det än är. Men jag vet många som inte lagar mer mat under dagen, utan att de enbart får leva på mackor när de kommer hem, även till "middag". Det är trist tycker jag. Men så har vi ett högt matkonto också, mycket pga specialkost och stora ätande tonårsgrabbar...

Kram på dig

Snäckskalsdalen. sa...

Här är det ingen riktig ordning på mattiderna, det är det inte. Men däremot tycker jag det är jättekul att laga mat. I alla fall för det mesta. Och inga halvfabrikat. Jag gör nog som du, prioriterar maten.
God middag!

Hamrånge slöjdare sa...

Har ju inga barn kvar hemma längre. Men sonen kan ringa och säja "har du nå mat" jag eller vi kommer om en halvtimme. Då gäller det att man har lite i frysen som man kan plocka fram! Ringer nån av döttrarna frågar dom ska jag ta med något?? Det är skillnad, jag vet inte om det är mitt fel om dom fått olika uppfostran? Jag tycker det är roligare att laga mat när det ska komma fler och äta, än när vi är bara två. Baka har jag nästan slutat med. Jag tror att du gör god mat!!
Kram

Gafflan sa...

Det är viktigt med mat. Jag lagar alltid mat oavsett om döttrarna har ätit i skolan eller ej. Dom är ju dessutom tonåringar och har en ämnesomsättning som inte är utav denna värld. Maken har diabetes så mat och rutiner är viktiga för oss. Klart att ibland kan vi göra undantag i matlagningen och beställa pizza, som i går kväll. Jag lagar alltid för mycket mat men det är bara för att maken ska kunna ha med lunch till jobbet och blir det mer över fryses det in.
Kram

tankar från mitt fönster sa...

Hej,
Tittar in för att önska dig en riktigt skön helg! Bra att du lagar mat från "scratch". Jag köper aldrig halvfabrikat, trots att jag är ensamstående. Då jag ändå är igång med matlagning för jag mycket och fryser in till dagar då man inte orkar eller har lust att stå vid spisen. Jag har just gjort supergoda oxrullader till en lunch för släkten i morgon.
Kram

Caja: sa...

Jodå visst känner man igen det där NUUUUU!! snart tonårig kille som gör av med mycket energi på fotbollspelande....

ps. vad snygg du blev i håret!

kram/caja