onsdag 13 april 2011

Jag mår dåligt...

Akupunkturen igår har satt sina spår. Jag har megaont i huvudet, speciellt vänster sida och det strålar ner i nacken mot ryggen. Jag visste att det kunde bli så här, mina muskler är så pass ansträngda, de krampar hela tiden och är inte det minsta som normala muskler. Dock så tror jag att det måste bli så här innan jag kommer att må bra igen. Man får ju ha i åtanke att under dessa 20 år som jag har varit sjuk (haft symtom alltså, EDS är ärftligt) så har jag inte blivit beviljad någon sorts hjälp så det är ju inte så konstigt alltså!

Fick en fråga angående stiften i mitt öra, varför har jag dom? Så här är det, de sätter stift efteråt som ska sitta  på vissa punkter tills nästa besök. Jag kan alltså själv "akupunktera" mig själv genom att trycka på dessa ibland. Detta ger mer effekt! Jag kan dock intyga att det var inte skönt att sova i natt, jag ligger nämligen på den sidan...

Punkterna som jag har stiften på är "avslappning" och "ångest" punkter. Jag tycker ju inte att jag har någon ångest NU, annat var det förr men tydligen minns väl punkterna ändå... Jäklar i havet vad det kändes när hon stack i "ångestpunkten" med nålarna... De andra kände jag inte ens...

Även om jag mår pest så är jag så glad över att jag ÄNTLIGEN får lite hjälp... Imorgon ska jag in till en sjukgymnast och troligtvis få massage eller nåt. Kommer att varva akupunktur och sjukgymnastik i 6 veckor, sedan ska detta utvärderas.

Detta systemet har de på ALLA som har någon form av smärta. Visst är det lyxigt! De har även kuratorer, arbetsterapeuter och sjuksköterskorna ger taktil massage. Alla får alltså inte samma behandling som jag får. Vilken tur egentligen att jag följde med min läkare till detta nya, jag tycker de är hur bra som helst!

Hur har ni det där du bor? Fungerar rehabiliteringen? Är din läkare snäll? Får du den hjälp som du behöver?

13 kommentarer:

Mina dagar sa...

Jag HOPPAS att det kommer att minska dina besvär eller kanske ta bort dom helt!?

Du får bita ihop och verkligen tänka på att det kommer nått gott senare!!!!

Må bäst!
Kram

Pinglan sa...

Men vad härligt syrran att du får hjälp! Hoppas verkligen det blir bättre!! Stor kram

bakom berget sa...

God morgon tjejen! Det där lät invecklat. Hoppas att du blir hjälpt av det nu. Frågan ang läkare. Jaa du, jag har haft en jävla knäppgök till husläkare som jag har gjort mig av med nu. Jag hade ju lika gärna kunnat sitta hemma och läsa läkarboken, som att gå till henne. Hon valde ut nåt bara, som passade in på symptomen man hade. När dom sedan ska skicka en brådskande remiss till röntgen och inte får iväg den förrän efter en vecka och då med B-post som tar en hel vecka att komma fram.
Ja då får man hjärnsläpp och ber dom fara åt helvete. Det gjorde jag och sen skaffade jag en ny husläkare.
Ha en bra dag min vän! Kram Åsa.

UllaJohanna sa...

Fick akupunktur för migränen för några år sedan, men det blev inte bättre.. Tråkigt, för jag trodde benhårt på det!!
Tröstar mig med att jag ändå kan hantera eländet numera :)...
Håller tummar och tår för att behandlingen ska fungera för dig!!!
Kramen!!!

Agneta sa...

Hoppas att du snart märker av en positiv effekt! Jobbigt att gå och ha ont. Kan inte ens föreställa mig hur det är....

Lisa lagom sa...

Hoppas att du kryar på dej och att behandlingen ger den effekt som du behöver så väl. Inge kul att ha det så där.

Anonym sa...

Jag har MS, Fibromyalgi plus artroser. Men tro inte att jag får någon hjälp.Ska ta kontakt med min Dietist så jag får hjälp att gå ner i vikt åtminstone.
Nu under vintern har jag inte varit ute något. Resultatet har blivit att jag gått upp i vikt. jag kan inte ställa mig på en soppdiet som många gör. Måste ju äta så att jag håller min mage i trim så jag inte får hemmorojder.
Det där med akupunktur låter inte något vidare tycker jag.
Ha en så bra dag Du kan trots smärtan
Kram
Margit(maxelonia)

ime sa...

Hoppas du snart mår bättre.
Kram

Pixi sa...

MIn sjukgymnastik funkar bra!Fick hjälp snabbt men akupunkturen gör mej sämre så jag får akupressur istället o bk o vattengympa har jag gått på..Värre är det med läkarhjälp..Har precis kommit på att det inte har sagt vad en viss diagnos jag har gör för kroppen o att det är superviktigt attt kontrolleras regelbundet o särskilt om man råkat ut för nåt..vilket jag gjort o allt försämrats under ett par mån nu ..så har fått teletid till dr imorrn o ska ifrågasätta detta för det här är faktiskt allvarligt o kanske kunnat lindrats tidigare..så jag är väldigt ledsen o arg idag o läser allt jag kommer över så de inte bara ignorerar en igen men hur mycket ska man orka? kram kram =)

Snäckskalsdalen. sa...

Är det den första form av rehabilitering du någonsin får? Ja, jag skulle inte vara förvånad. För det har blivit lite underligt i vårt fina välfärdsland....

Här fungerar väl sjukvården si och så, i det område jag bor numera är det förstasidesrubrik i dagstidningen varenda dag om hur galet det är.....och hjälp får man tigga sig till verkar det som.

Men jag är glad för din skull och hoppas att akupunturen hjälper och dom där nålarna i öronen kan nog vara bra, ibland gör det liksom "gottont" men ibland kan det nog gå över gränsen också.

Du är duktig som kämpar på! Och så har du dina husdjur, dom är för söta och kul att dom kommer så väl överens!

Agneta kram

Fru Purjo sa...

Hoppas du får lindring med hjälp av akupunkturen och att du blir bättre. Så det är värt smärtan du får utstå...

Cecilia sa...

Jag är (ta i trä!) frisk men när nära och kära blivit akut sjuka så har det funkat perfekt med sjukvården. Det är krasslig man ska undvika att vara i Göteborgstrakten... :-)
Hoppas det här med akupunkturen blir bra på sikt, även om det är jobbigt nu!
Kram.

Madeleineslife sa...

Jag tror på akupunktur! Jag använder som du spikmatta & det är ju liknande metod... Har du gått med i något rehabiliteringsprogram? Jag får inte mycket till hjälp. Har ett program som jag gör hemma. Det är de enda jag klarat av av allt jag prövat utan att bli sämre! Ska jag ta akupunktur får jag betala det själv. Men ska höra med min läkare på torsdag om man kan få remiss?..

Hoppas det ger verkan på soikt! Kramis