måndag 6 september 2010

Om svamp (ja varför inte liksom!)

Tigris frågade mig varför man förväller svamp. Ja det kan man verkligen undra! jag har försökt ta reda på detta och ska man frysa in svamp så bör man förvälla dom innan nämligen. Fryser man in dom som dom är tappar dom både smak och konsistens.

När man förväller svamp använder man bara en vanlig kastrull. Man tar den rensade svampen och lägger i den utan att använda matfett eller något annat. Sedan låter man helt enkelt svampen stå på ganska svag värme och puttra i 10-15 minuter tills vattnet är borta. Har man stora mängder svamp tar det ju längre tid. Efter att svampen har svalnat så fryser man in den för att senare plockas fram då svamptiden är förbi för länge sedan!

En svamp som är förvälld håller i gott och väl ett år om nu inte något fett är tillsatt. Då håller den bara i några månader.

Vill ni veta mer om svamp (visst vill ni det) så kan ni klicka HÄR så kommer ni till svampguiden. En mycket bra sida! Här finns även en massa recept på vanliga och ovanliga svampsorter.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Go förmiddag på dej :-)

Ja, det gäller att vara försiktig med levande ljus när man har kattor. När ska du skaffa Din...?

Beundrar dej som kan så mycket om svampar!
Själv har jag en släng av svampnoja, tror jag ;*)

Tigris Predikantan sa...

Aha! Här äter vi upp den svampen jag hittar, på en gång så det blir inget kvar *ler*! Fast trattisar torkar jag.
:)

tankar från mitt fönster sa...

Min Farmor förvällde alltid svampen för att få bort vätskan i den. Vem vill äta en massa vatten? Smaken förhöjs också då man tillsätter, ja det ska vara äkga smör! Oj vad jag blev sugen på svamp, får nog gå ut och handla hos min grönsakshandlare på torget!
Ha det bra!

Anonym sa...

Härligt med svamp! Jag förvällde igår, för vi hade lyckan med oss i skogen! Mmmm, så gott med svamp. Och alldeles gratis...
Hulda

En häxa på Vift sa...

jag är definitivt ingen svamp-människa. Jag var tvungen att följa med morsan i svampskogen då jag var liten så jag blev en hejjare på alla svampsorterna, men äter dem gör jag icke.