fredag 3 september 2010

En alldeles underbar dag som är värd all värk!

Anna-Britt och jag hade bestämt att vi skulle ta med oss lite fika och ta en tur ut i skogen. Jag bara ville följa med en enda gång och plocka svamp... Kryckan fick hänga med som stöd!

Anna-Britt hämtade mig med bil och så for vi iväg. Först stannade vi vid ett ställe men där växte bara sådana här svampar:

Sedan tog vi bilen och körde sakta, sakta genom landskapet...
"STANNA! EN BLOMKÅLSSVAMP!!!" sskriker jag och Anna-Britt tvätnitar. Där vid en stubbe växte detta praktfulla exemplar:

Blir man helt lycklig eller? Efter att vi hade huggt (jo det är sant!) loss detta "monster" så tog vi en liten väg längre in i skogen. Vi hittade massor med soppor men inga kantareller...

Efter fikat så gick jag in vid sidan av bilen och se på attan, där var det kantareller!!! Tala om att vi bägge två blev helt till oss! Vi hittade rätt så mycket faktiskt:


Sen hittade vi vad vi tror är fårticka men vi plockade bara med oss en för vi måste hem och testa den först innan vi vågar plocka fler.

Detta var en alldeles underbar dag och jag vet att jag kommer att må pyton imorgon, redan nu så är mina ben som gelé... Måste lägga mig snart för jag är alldeles genomslut... Men det är värt ALLT!

16 kommentarer:

Unknown sa...

Jag förstår dig. Fika i skogen, svampplockning en härlig dag är underbart. Ta det lugnt ikväll.

Tigris Predikantan sa...

Håller med dig: ibland står man ut med att betala priset för att få göra något man så gärna vill!
Hoppas du mår hyfsat! (Bra, menar jag förstås!)
:)

Pinglan sa...

Vad mysig bild med flugsvampen.. Ser ut som den är tagen ur en trollskog! Mys!!

Monica sa...

Nu behöver du vila! efter dagens utflykt....du är mig en "rackare" att vara i farten.
Önkskar Dig en skön kväll. Kram

Shamrock sa...

Att hitta svamp när man tittar ut genom bilfönstret - det är till att ha falkblick!

Osloskånskan sa...

Faktiskt fint med såna dagar trots att det "kostar!"

bakom berget sa...

Va skönt med en dag i skogen! Vi ska oxå försöka ta oss ut lite och leta svamp. Men det får nog bli en kväll i nästa vecka. Helgen är fulltecknad. Hoppas du ska slippa att få sån värk nu. Skogsluften kan ju göra underverk.
Ha en mysig kväll. Här blir det Dobidoo och soffhörn.
Stor kram från Åsa. (Pussa på Gibson och dottern från mig.)

Tina sa...

Hej fina du!
Vilken underbar dag du haft med din vän i skogen & svamp fann ni ju oxå =)
Det är skönt att strosa runt i skogen!
Ibland är det värt att ha ont.. detta låter som en sådan händelse!!
Hoppas att du slipper det onda ändå... Hoppas du mår bra & att du får en underbar helg & att mycket fint händer dig nu framöver.
Varm kram din vän Tina

Marie-Louise sa...

Men kan man äta den där konstiga blomkålssvampen?
Och ja ibland är det värt att få extra ont, man måste göra en del saker. Jag är likadan.

Carola sa...

Fårticka?! Den är ju hur god som helst! smörstekt på macka. MMMMMMM.

Kicki & Jörgen sa...

Åhhhhhhhhh vad härligt! Jag vill också ut i skogen och plocka svamp, det är ju så kul!

messan sa...

Ni har funnit skogens guld... Visst är det så toppen att gå där i skogen och att finna såna fina gömmor. Guld gruvor och visst äta man upp av vissa saker...
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Va härligt, då kom du ut i skogen i alla fall och dessutom hittade du svamp. Men det är ju lördag i morgon och då är det liksom tillåtet att verkligen ta det lugnt. Hoppas du inte har för ont bara!
Kram

Fenixmonas sa...

Härligt! Vi ska ut idag! Fast Fårticka kommer jag inte att plocka...är de det minsta för stora så blir de beska! Fick massor av fin blandsvamp fördärvad genom sådana i förrfjol! Kramiz

Ancan sa...

svampstunderna på hösten är som bomull för själen !
och blomkålssvampen var verkligen en stor en!
Grattis

miaring sa...

Skönt att höra att ni INTE plockade av de granna svamparna med röd hatt. Då hade mer än dina ben varit som gelé idag, hahaha. Trevlig helg kram Mia