lördag 4 september 2010

Frågor om svamp

Jag älskar att plocka svamp... Det är som balsam för min själ kan jag säga! Faktiskt så är jag inte helt fördärvad idag tack och lov. Jag har inte plockat svamp i jättemånga år. Faktiskt så är jag självlärd på svamp eftersom ingen i min familj har plockat... Därför tänkte jag att NI som läser kanske vet precis allt om svamp!!!

Fråga nr 1: Fenixmona skrev att om fårtickan är för stor så blir den besk. Är det för sent att plocka den nu då? Dom vi hittade var JÄTTESTORA! Eller ska man prova sig fram?

Fråga nr 2: Är det någon svamp som absolut inte ska blandas med annan svamp?

Fråga nr 3: Vad plockar DU för svamp när du är ute i skogen?

Det vore hemskt roligt om ni skriver om era svampskördar!!! Själv hittade jag ju en blomkålssvamp och ja, den går faktiskt att äta! Jag rensade den igår vilket var ett arbete som hette duga kan jag säga... Den dolde mycket skräp och en hel del djur... Men sen förvällde jag den och det doftade rätt starkt, påminner om tallbarr eller nåt. Idag ska jag testa att ha den i pastasås tänkte jag. Imorgon ska vi kanske ut igen Anna-Britt och jag... Ut och få mer balsam till min själ...

7 kommentarer:

Reidun sa...

Hej
Vi plockar: Kantareller, Karl-Johan, Taggsvamp, Trumpetsvamp, Trattkantareller, Fjällskivling, champinjon, smörsopp.
Favoriten är ju kantareller. Underbart när man stöter på en hel "flock". I år har det varit dåligt. Det har varit för torrt.

Tigris Predikantan sa...

Blodriska är god men i små mängder med annan svamp samt inte dricka alkohol till .. det "löser" ngn sorts gift och man kan l.a få världens huvudvärk!

Marie-Louise sa...

Jaha där ser man, jag skulle aldrig ha trott att man kunde äta den svampen om jag sett den ute i skogen :)
Jag har nog aldrig riktigt plockat svamp, jag har varit med ut i skogen och plockat den svamp som andra har pekat ut till mig, men om jag får välja så plockar jag hellre blåbär eller lingon. /Kram

Cecilia sa...

Jag är superfeg och plockar ENBART kantareller. Karj Johan om maken är med. :-)

Monica sa...

Kan inget om svamp! men tycker mycket om att äta den.....*fniss*.....Önskar dig en fortsatt bra dag. kram.
Svar på din fråga: Ja.

Shamrock sa...

Jag älskar svamp men den enda svamp jag känner igen är röd flugsvamp och den kunskapen har jag inte mycket nytta av

Anta sa...

Hej
jag plockar kantareller, trattkantarell(höst), taggsvamp och rödfotadtrumpetsvamp. På bilden är det trumpetsvamp de är väldigt lika trattisar utom färgen på skaftet, trattisarna har börjat komma upp men de är rysligt små.
Jag håller med dej att det är en lisa för själen att plocka svamp. Lycka till i morron om du kommer iväg, hoppas att du hittar mycket svamp. Kramisar