onsdag 5 maj 2010

Å så lite svar igen!

Jag fick en fråga idag bland mina kommentarer. Frågan är allt lite svår att besvara och jag vet inte om jag kan svara sanningsenligt men jag ska verkligen försöka.

Frågan var så här typ: Är EDS en "godartad" sjukdom om man jämför med MS och parkinson?

Mitt svar blir såhär: Egentligen så kan man väl säga att EDS är en godartad sjukdom om man jämför med MS och parkinson. Både MS och Parkinson kan ju göra att du dör i förtidig ålder, iallafall var det så förr eftersom det inte fanns så bra mediciner som det gör nu. Sedan beror det ju på vilken typ av EDS du har. Kärltypen är ju ingen sjukdom man leker med direkt och dödligheten finns ju där och lurar hela tiden.

Jag kommer att vara sjuk i hela mitt liv tills den dagen jag dör MEN jag kommer inte att dö PÅ GRUND av min EDS (Jag har inte kärltypen alltså). Ur smärtsynpunkt vet jag inte vilken sjukdom som är värst och mycket beror väl på hur vi är som människor helt enkelt. En del människor klarar av mer smärta än andra. Jag brukar tänka att det iallafall är en himla tur att vi inte lever på 1800-talet för hur hade man haft det då? Själv hade jag varit fjättrad vid sängen på heltid kan jag säga...

Jag tror egentligen inte att man kan jämföra en sjukdom men en annan. Alla sjukdomar gör ju på något sätt att man blir handikappad, en del mer än andra. Det ÄR väldigt jobbigt att ha värk hela tiden men det finns mycket man kan ta till. Det första man ska försöka få är en remiss till en smärtenhet så man får rätt medicinering. Sedan tror jag att man får försöka jobba med sitt inre för att lära sig att leva med en sjukdom, vilken den än är. Där kan man ju oxå försöka få remiss till psyk men ibland kanske det räcker att man har bra vänner som står ut med lite "gnäll" ibland.

Låt bara inte sjukdomen ta över dig. Du är ju fortfarande DU eller hur! Försök att fortsätta leva livet helt enkelt. Även om jag numera har blivit rätt så handikappad så trivs jag ändå med livet. Jag har gått i terapi på psyk och fått hjälp med att hitta verktygen som jag arbetar med själv. Sedan har jag medicinering mot nedstämdhet som många med långvarig smärta behöver. Man blir lätt nedstämd av att alltid ha värk, så är det!

Hoppas jag kunde ge dig ett litet svar på din fråga men som sagt jag tror inte man kan jämföra en sjukdom med en annan egentligen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svar! Precis som jag också tycker, att man ska inte jämföra sjukdomar. Jag förstår också vad godartat är,,,men det är lätt att det klingar illa om du förstår vad jag menar....typ att vi har bara lite problem med överrörlighet o inget annat....Men vet man vad godartat betyder så kan man ju förstå att man kan ha väldiga funktionshinder fast det är en godartat sjukdom.

Men tänker man godartat och elakartat då tror jag man förstår skillnaden ändå.
Hoppas du förstår...är ju helt otrolig att röra till allt vet du :)

Å nej, jag tänker absolut inte låta sjukdomen ta över mej. Jag är så envis och jag kommer nu lära mej att använda min envishet på rätt sätt. Jag ska även försöka skapa en bra livskvalite så gott jag kan...speciellt om jag kan få lugn o ro från F kassan.

Kram Nikap

Tigris Predikantan sa...

Nej, det kan man inte precis som man upplever saker olika från person till person. Du är stark du!
:)

Renée sa...

Tack för era kommentarer! Alltid lika kul att höra hur ni tänker, alla är vi ju olika och tänker olika.
Nikap: Skönt att du inte låter sjukdomen "äta" upp dig, tyvärr är det mycket vanligt och då får man stora problem. Lycka till med F-kassan, jag hoppas det går bra! Många kramar till er ALLA!!!

Kristin sa...

Hej Renée! Himla bra skrivet. Och jag känner samma med min RA, man dör inte av den, så det kunde varit mycket värre. Och livet blir vad man gör det till. Med glimten i ögat blir allt lättare, och det vet jag att du har! :-)

Jag var här inne och tittade innan men hann aldrig skriva något då. Nu har jag koll på var du finns! :-)

Ha det bra, och du, jag tar gärna en fika någon gång om du vill och har lust!

/Kristin

Renée sa...

Kristin: Fika vore skitkul! Vill gärna se ditt otroligt fina hem oxå...