torsdag 29 april 2010

Var har jag lagt den?


Jag pratar om ett recept till hundens medicin... Antagligen så har jag tänkt att "jag lägger den här så hittar jag den" men jag borde veta vid det här laget att om jag inte har det framför mig så hittar jag det ALDRIG! Å andra sidan så vill jag inte hitta fanskapet för det kostar 1700 kr att ta ut...

Nu ska jag berätta om Gibsons inplantat:

Det är ett inplantat som sprutas in i nacke, precis som när man chippar en hund.

Det är jäkligt dyrt, en spruta kostar 678 kr plus veterinärskostnad men jag vill inte kastrera Gibson av flera orsaker; han är för gammal, han har hjärtfel plus att eftersom han har detta hjärtfel vill veterinären inte söva honom helst (han kan alltså dö...).

Inplantatet verkar först efter 2-8 veckor. Innan det verkar blir hunden översexuell. Detta kanske inte händer alla hundar men vet man att man har 5 löptikar runt omkring så ska man kanske vänta med sprutan tills det är löptiksfritt.

Man får fylla på inplantatet var 6 månad ungefär. Sen efter ett tag så slutar det att fungera och hunden blir tikgalen igen. Kan hända att han inte får tillbaka fruktsamheten men han kan ju bli crazy igen!

Så har du en halvgammal hund som är tokig i löptikar, kastrera den på det vanliga sättet, alltså ta bort kulorna. Har du en gammal hund som du inte vet hur länge till han lever, använd detta inplantat!

3 kommentarer:

Sunna sa...

Jag har alltid haft hanhundar men aldrig behövt bekymra mig om sånt, på vilket sätt blir han galen? och är han inte så pass gammal nu att driften avtagit? Har inte hört om det här innan faktiskt

bakom berget sa...

Hmmm...visst är det jä....t konstigt! Dom där ställena, där man lägger saker för att man ska veta värt dom är...Varför flyttar sig dom ställena hela tiden. Man vet ju ALDRIG var dom är nånstans!
KONSTIGT ÄR DET!
Ha en bra dag...och du, lägg inte undan nåt!

Snäckskalsdalen. sa...

Jag förstår precis vad du menar med galen hanhund. Vi har vänner som har det. Den hunden är stor och stark (Hofawart), men nu är han en gammal gubbe och han får numera kemisk kastrering, det är väl samma antar jag.
Vår gamle Kalle (som inte finns mer), golden retriever hund var kastrerad men blev ändå väldigt intresserad av löpande tikar. Och det avtog inte med åren. Luktsinnet har de ju kvar!
Glömma var man lagt saker - jajamensan, känner vi igen!
Agneta kram