måndag 5 december 2011

Ibland har jag mina ljusa stunder!

Eller kanske det ska stå att de ljusa stunderna är få? Idag har jag haft en underbar dag med min ledsagare Marie, vi har bakat och jag tycker själv att jag har varit så duktig! Sen skulle jag ju fota allt... Hittade jag kameran? Svar: Nej... När jag väl hade frusit in allt så hittade jag den, naturligtvis!

Jag har gjort saffransbullar med choklad, hur mumsiga som helst! Sen blev det saffranskakan med marsipan som jag gjorde sist, den är så jäkla god. Till sist gjorde jag knäckflarn, tänkte ni skulle få recept på det här:

Knäckflarn
2 dl socker
2 dl havregryn
2dl vetemjöl
1/2 dl grädde
1/2 dl sirap
150 gram smält smör
1/2 tsk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker

200 grader i några minuter
klicka ut teskedstora klickar som flyter ut och blir rätt stora.
Dessa kakor blir härligt sega!

7 kommentarer:

Hamrånge slöjdare sa...

Saffran med choklad har jag aldrig ätit, men det verkar gott. Dina flarn är nog jättegoda!

bakom berget sa...

Åhh vad avis jag blir! Va duktig du är. Det är ju så härligt att ha frysen full av gott fikabröd till jul, men så ska man ju få arsl.. ur vagnen och göra det oxå. Ja, baka menar jag.....Men det kanske blir av så småningom.
Vilka fina vantar du har stickat förresten!
Ha det gott! Kraaam!

Rosenvante sa...

Oj, så ni hållit på idag. Jag har bara tänkt baka ännu, men där har det stannat. Jag som hade en vecka semester när ungarna var små och bara bakade och bakade och bakade. Nu bakar jag nästa aldrig. Men till den här julen har jag bestämt mig för att baka lite igen och din kaka ska jag helt klart göra. Alla grejer har jag ju, så det är bara tiden. Men det fixar sig, det gör det ju alltid eller hur? :)
Om ni nu fått snö så lär det väl inte dröja innan vi får också, jag som tyckte det var så skönt med torra vägbanor nu.
Du, lugnt lär vi inte få i jul, alla kommer hem och det är bara Emmy, Patrik & Charlie som ska bo i stan. Men de kommer ut hit också så klart, men det blir trångt och livat här. Men vi har det ju ganska lugnt annars så det ska bli kul med lite liv i huset. Nyår blir vi nog ensamma, pappa får njuta av några då medans några åkt hem.
Hoppas du o Emmy får en fin jul också. Hälsa ner till Anette, det är längesedan hon skrev så hon kan väl uppdatera lite, hälsa henne det.
Kram

Shamrock sa...

Mmmm de där knäckflarnen lät goda

Knasterfaster sa...

Så duktig du är som bakar! Min arbetskamrat bjöd på saffranskaka förra vecka och det var så gott!

Cecilia sa...

Saffran är inte min grej men KNÄCKFLARN!!!
Mmmm, måste nog prova på att baka dessa, kanske redan i kväll?! :-)
(Synd att kameror (och dess tillbehör) har en sådan elak tendens att gömma sig!)

Anonym sa...

De där knäckflarnen verkar jättegoda.
Tänk om jag kunde komma igång och baka jag också.
Kanske jag ska försöka med ditt recept på knäckflarn.
Ha en bra dag.
Margit(maxelonia)