fredag 25 november 2011

Här har ni receptet!

Många har berömt min saffranskaka och god är den ska ni veta! En av er köpte till och med Allas men då hade det ju kommit ut ett nytt nummer, attans! Därför ska ni här få receptet så ALLA kan njuta av denna underbara kaka:

Mandelmasse- och saffranskaka
ca 12 bitar
tid ca 15 min + 1 timme i ugnen

100 g rumsvarmt smör
200 g mandelmassa
2 dl strösocker
2 ägg
1 pkt saffran + 1 sockerbit
finrivet skal från 1 apelsin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
ev florsocker

1. Kör smör, mandelmassa och socker i en matberedare eller blanda för hand. Tillsätt äggen ett i taget, kör matberedaren lite till. Lägg över smeten i en vanlig bunke.

2. Stöt saffran och sockerbiten i en mortel. Rör ner saffran, apelsinskal, vetemjöl och bakpulver i smeten, rör så att det precis blandas. tillsätt mjölken.

3. Häll smeten i en smord form (typ sockerkaksform) som rymmer 1 1/2 liter.

4. Grädda kakan på galler längst ner i ugnen i 175 grader ca 1 timme.

5. Låt kakan vila några minuter i sin form. Vänd den uppochner på ett sockrat bakplåtspapper. Sikta över florsocker. Ät och njut!


Så nu har ni en kaka ni kan göra till första advent. Jag har nästan ätit upp min kaka helt ensam... Idag ska det bli shopping, på måndag ska jag baka med min ledsagare och då måste jag ha både det ena och det andra hemma. Jag ska baka saffransbullar med mörk choklad, ett recept som oxå fanns i Allas samtidigt som saffranskakan. Jag älskar saffran och min flicka gillar det oxå (men inte russinen!) så det gäller att baka på när man har chansen!

Jag beställde ett redan randat garn från garnkorgen, en av mina favoritaffärer på nätet! Klicka HÄR så kommer ni direkt till garnet jag beställde, det är verkligen regnbågsrandat!

Nu ska jag greja lite, ska ta en långdusch efter att hemtjänsten varit här, KRAM på er!

7 kommentarer:

livet på landet sa...

Verkar jättesmarrig. Älskar också saffran så den måste bakas.
Ha en bra helg!!

Lisbeth sa...

Härligt där kände jag in några kronor när jag slapp köpa tidningen. På söndag är det bakdag och då ska jag testa det här receptet
Ha en fin kväll

Rosenvante sa...

Tack snälla du, nu kan jag ju också få göra den. Har allt hemma så när jag får lite tid över ska jag baka den helt klart.
Ha nu en fin kväll.
Kram

Fru Venus sa...

TACK! :-)

Anna S-I sa...

Nästa veckas bak härnere blir denna kaka.Denna veckan tillverkades det Lussebullar min nya favvo 36 år gammal o nyförälskad i lussebullar.Tur att min ass är en fena på o baka.kram o trevlig helg

Pysselfarmor sa...

DEN ska jag baka! Tack.

EDSmamman sa...

Hejsan, ska absolut försöka mig på att göra denna kaka, ser väldigt god ut. Jga ska lägga in receptet på mna goda saffransbullar jag!! min pysselblogg. Kan länka dit sedan. Kram kram
/ Pia