lördag 12 februari 2011

Saker man tror är utrotat...

Barnet kommer hem från att ha varit och lekt. Känner att hon luktar konstigt och går nära och sniffar. Hon luktar RÖK, luktar rök som fasen alltså! Frågar henne om kompisens föräldrar röker. Jodå, det gör dom och i hela huset dessutom... I HELA HUSET? Att röka under fläkten är väl en sak men detta med att röka precis överallt är ju så sjuttio-tal, jag trodde det numera var utrotat!

Barnet ligger nu i badet för så illa kan hon banne mig inte lukta! Att föräldrar gör som de vill är ju självklart men jag kan inte begripa hur man kan utsätta sitt barn för en massa rök. Lägenheten här brevid min är ju migrationsverkets och den förra familjen som bodde där rökte som fasen hela tiden. De kunde sitta och spela kort med varsin cigg i munnen, jag kände röklukten fastän fnstret var stängt... Därinne hade de oxå en massa ungar som säkerligen fick i sig ett par cigg om dagen på grund av passiv rökning...

Min flicka har dåliga lungor, nu märkte jag att hennes lungor dock är relativt bra för hon blev ju inte dålig. Numera blir ju Emmy mestadels dålig när hon blir förkyld men det kunde ju varit så att hon kunde blivit dålig... Jag är inte emot rökare överhuvudtaget men jag förstår inte hur man kan sitta och röka i hela huset, allt luktar ju illa! Dyrt är det oxå, ett paket cigg kostar ju massor och röker man ett paket om dagen så blir det lätt en tusing i månaden...

Ja, ja... Det var inte meningen att det skulle bli nån sorts "sluta-röka-inlägg" men jag kan säga från egen erfarenhet att man tjänar både kroppsligt och ekonomiskt att sluta med skiten.

Nu ska jag försöka få en unge att gå upp ur badkaret (ingen lätt match..)...

7 kommentarer:

Cecilia sa...

Ja, man kan verkligen ha olika värderingar. Min dotter hade en kompis vars föräldrar inte gillade bilbälten, varken på sig själva eller sina barn. Ganska konstigt, kan man tycka...

Fru Gårman sa...

Yäääää! Vad äckligt! En tusing räcker inte längre om man röker ett paket om dagen.... Äckligt och skitdyrt och luktar illa. Men rökare brukar vara trevliga människor för det! ;)

En häxa på Vift sa...

Tja, jag är rökare men fruktansvärt anti att röka inne öht.
Dels för att det inte är schysst att utsätta andra för röken och sen som sagt, det luktar illa, det sätter sig i _allt_ och kläder som stinker inpyrd rök är fan inte mumma.

Så nej, jag röker ute, och bara ute. Fuskar aldrig, inte ens nån gång ibland.

Sunna sa...

vi utrotar ciggen helt tycker jag, finns ingen anledning att röka alls

tankar från mitt fönster sa...

Det är hemskt att känna lukten från kläder hos en person som röker. Fel att utsätta sitt barn för passiv rökning. En god vän, som är änka, har KOL, då hennes man hade rökt i decennier. Har man känsliga lungor, kan bli följden. Själv blev jag som barn utsatt för rökning i hemmet, kanske därför att jag är allergisk mot rök. Jag känner i mitt badrum genom ventilerna röklukt och det är sååå irriterande.
Nu har jag sett på en engelsk serie på TV1 som verkade bra. Tar en kopp té och läser min bok innan jag lägger huvudet på kudden.

Pia sa...

FY F..........N!!!!! Kan det faktist finnas sååå egoistiska människor som röker sina närmaste och sitt hem i fördärv???? Uh, jag får migrän av blotta tanken på lukten!

Aldrig mera dit, dottern din!

Kramar!!!
-Pia-

Lisa lagom sa...

Jag blir skrämd då jag ser hur många ungdomar som röker idag. Högstadieelever. Och ingen respekt för lärare eller annan personal som säger till, för det är faktiskt förbjudet för eleverna att röka under skoltid. Om mina barn börjar röka så har dom för mycket pengar.... Det skulle bli indragning direkt på månadspengen! Jag fattar inte hur de har råd? Jag fattar inte hur nån har råd! Tur att vi får lägga pengarna på garn istället, tänk så mycket hälsosammare och trevligare!