fredag 15 oktober 2010

Sticke-kväll...

Det stickades för fulla muggar igår. Dock måste jag säga att det är ju själva pratandet som är mysigast. Att träffa vänner och slå ihjäl några timmar med prat är ju aldrig fel. Dock så måste jag säga att det kan gå riktigt hett till ibland när den ena inte tycker som den andra. Man kan ju inte tycka lika i allt, så är det bara!

Denna dagen bjuder på ett rikligt solsken. Dock så känns det som om det är molnigt inne i mitt sinne... Det är en sak som maler inom mig som jag har tänkt på länge nu... Det handlar om en person som finns i min närhet. Denna person mår inte bra alls och detta visar sig genom att hon hugger omkring sig hej vilt som en kobra...

Jag orkar inte ta en massa skit längre. Jag tar absolut inte åt mig av det som slängs på mig men personen gör att min sinnesstämning blir mörk och det vill inte jag!

Så hur gör man? Hur förklarar man för någon närstående att den måste ta tag i sitt liv? Det värsta är att jag tror inte att denna person förstår att den mår dåligt, att problemen inte går över av sig själv utan kräver proffessionell hjälp...

Tänk om man helt enkelt hade ett trollspö, så mycket lättare det hade varit...

15 kommentarer:

Unknown sa...

Det jag tänker på spontant är att sätta stopp för sig själv. Kanske snällt tala om för personen att nu räcker det...energitjuvar ska man försöka göra sig av med, eller inte ha alltför nära sig själv. Energitjuvar växer av att förminska andra och dom tar av andra vad dom själv behöver, dom kan kränka med ord och få andras självförtroende att sjunka rejält. Det är du inte värd. Försök avskärma dig.
Kram

Lisa lagom sa...

Att umgås med personer som sprider negativa vibbar och som stjäl energi kan vara riktigt jobbigt. Jag jobbar med ungdomar och möter mycket elände tidvis. Det gäller att försöka stålsätta sig och inte engagera sig för mycket. Det finns proffs för sånt. Men det är som du säger, vad gör man när personen i fråga inte förstår att den faktiskt är i behov av hjälp? Och är det dessutom en närstående så blir det genast svårare. Ett trollspö vore inte helt fel...

Fru Venus sa...

Samla mod, ta det öga mot öga med personen, säg rakt ut, men lugnt och stilla hur du känner, vad det handlar om, men kom ihåg att avsluta med att du säger det för att du VILL HJÄLPA! Kram

Pixi sa...

har du stickat FYRA STYCKEN????? Jisses kvinna!det måste vara stickrekord,HAHA..du måste ju bara visa upp dem oxå,vuill sen NUUUU ,haha..energitjuvar e tyvärr ofta omedvetna om deras negativitet men ibland räcker det om man markerar att nu får det vara en annan ton så kan de ändra sej(förhoppningsvis) annars får man skydda sej själv o ta avstånd,amn kan egentligen bara förändra sej själv så isf får man göra det ..hoppas det löser sej iaf ,stor kram =)

Cecilia sa...

Jag tänkte ungefär samma som Anna formulerat väl här ovanför. Jag har hela mitt liv haft en tendens att vara medliderska och därmed delvis också möjlig-görare...har blivit bättre på att dra gränsen, hoppas du kan hitta en lagom sådan i detta sammanhanget.
Kram!

S sa...

Jag håller med ovan talare, det gäller att hitta sättet att på ett rakt med mjukt sätt säga vad man tycker. "Jag upplever att" eller någon sån början...
Kram

Anonym sa...

Fy vad det låter tråkigt. Det är svårt att råda när man inte vet vad det gäller. Men försök att prata med personen ifråga och säg hur Du känner det när hon går på. Och att Du inte vill ha det på detta sätt. Är det bara på Dig som personen hugger mot eller är det flera? Om det är fler som får ta emot skit så kanske Ni kan gå ihop och prata med denna person gemensamt. Försöka duger. Här hos mig har solen lyst men nu håller det på att mulna på. Här var det minusgrader i natt. Det blir vinter för tidigt.
Jag behöver ut och köpa något att sätta på mig. Typ strumpbyxor. Jag är så pass kraftig så jag vet inte om det finns något att köpa i min storlek. Måste försöka att gå ner i vikt. Men eftersom jag har svårt att röra mig så får jag ingen motion ordenligt. Hoppas det ordnar upp sig för Dig.
Ha en skön Fredag och jag skickar många kramar till Dig.
Margit(maxelonia)

Angelica sa...

Hej hopp så här på fredagseftermiddagen! Vilka tråkigheter, men vet du vad, man kan ju alltid byta bekantskapskrets! Man behöver inte umgås med människor som tar den positiva enegin ifrån en. Även om man varit vänner läääänge! Man ska omge sig med glada och positiva vänner! Det finns väl inget som är så smittsamt som ett härligt skratt!!! Och man blir lyyyyyyyycklig :D

Ha en ljuvlig fredag, sötis! Och hade du bott runt hörnan så hade jag bett dig att sticka en liten mössa som jag har blivit helt förälskad i... Så klart inte gratis! Men den är sååååå söt - en liten pandamössa till barn :D Jag ska be mamma riktigt snällt!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaam sötis!

Agneta sa...

Det där är jobbigt. Spontant tänker jag att du bör vara ärlig och säga precis som du upplever det och känner...
Men när jag tänker efter så är jag inte lika bra på att göra sådant som jag råder andra. Jag har en person på jobbet som är lite (mycket) av en energitjuv. Men jag har inte "vågat" säga till henne, för jag vet att hon tyvärr skulle tolka det som att jag är avundsjuk på henne. (Ja, hon är lite konstig).

Så i stället har jag bestämt mig för att klista på ett leende varje gång hon kommer för att klaga/skryta/berätta/få bekräftelse/vad det nu än är och så stryker jag henne medhårs! Hon får det hon vill ha, hon blir nöjd och trivs med sig själv en stund - och jag är världens hycklare!

Men, jag gör det för att slippa få mothugg för det tar mer energi än att stryka medhårs! Så jag föder och göder henne och när hon har gått så skakar jag av mig henne, hon har dålig självkänsla och ibland dåligt självförtroende.

Men hon är ganska oförargerlig. Din bekant verkar värre, så henne skulle jag nog prata med.

Pia sa...

Jag är av precis samma åsikt som de ovanstående skriver. Om du inte vågar säga rakt ifrån, kan du "leka spegel". När energitjuven säger t.ex "du har det nog så bra ställt..." (eller vad som hellst) då slänger du bollen tillbaka (spegelbilden av henne/honom, samma ansiktutryck) och säger: "du tycker jag har det bra ställt...? Du kastar tillbaka den mening du fått, men i en frågande form. Det är svårt att förklara detta, men det är en metod att få personen att diskutera. "Har det alltid varit såhär, när har det varit som värst/bäst och vad gjorde du då, vad är det värsta, som du är rädd att kan hända, osv...

Men kom ihåg: Sådana typer förminskar dig! Låt det inte ske! LÄS Maria Scherers böcker, please!!!

Kraaam på dig!
-Pia-

Anonym sa...

Lätt är det inte.

Anonym sa...

Svårast är det när det handlar om närstånede. Det är inte så lätt att slippa umgås fast det skulle vara bäst för dina energi depåer. Det som jag tror kan bli bra i en sådan situation det är konfrontation öga mot öga och med hjärta i behåll, alltså förklara i lugn och ro att ett sådant beteende leder inte någonstans vart och att det finns gränser till allt! Att du har inte ork tolerera längre detta för att du måste ta hand om dig själv nuförtiden och om den personen vill åstadkomma en sjukligt resultat då är det dennes val. Ha en skön helg. Kram

Monica sa...

Renée, inte lätt att råda. Kan vara mycket känsligt när de är någon som står en väldigt nära. Det gamla ordspråket: ärlighet varar längst....är det som JAG själv skulle gå efter.....för du tycker att "personen" behöver hjälp....och då måste man vara ärlig & säga hur man känner/upplever det hela.Lycka till!
Önskar Dig en skön fredag. Kram

En häxa på Vift sa...

Jag tror på ärlighet. Säg som det är. Du orkar inte vara slaskhinken längre där all världens problem ska slängas i utan personen i fråga kanske skulle må bra av en samtalskontakt. Typ nåt sånt skulle jag nog säga.
Livet är för kort för att ätas upp av energitjuvar. Men sen är det ju inte så jäkla lätt när det är folk som står en väldigt nära, det förstår ju jag med.
Andra alternativet är att helt enkelt välja de dagar man orkar lyssna och vara oanträffbar när man inte har energi att dela med sig av.

Anette sa...

Snälla Renée, kan du inte skriva på något sätt att det inte är mej du menar (hoppas jag). Alla vet ju att vi är väldigt tajta och eftersom jag inte skriver särskilt ofta kanske dom som läser även min blogg kanske tror att det är jag som är elak.