tisdag 11 maj 2010

Hur är det egentligen?

Ikväll blev det ett litet stick-café. Anledningen att jag säger litet är för att det stickades lite mindre än vanligt och pratades högt och ljudligt om en massa olika ämnen.

Ett ämne som kom upp hela tiden var om det var bättre förr? ja vi pratade om skolan, barnuppfostran och diverse andra "problem" som finns i vårat samhälle nu för tiden. Ta bara detta exemplet: Medans vi satt där i vardagsrummet och stickade så kom det en mopedist och körde över våran gräsmatta på baksidan, plus att personen kör endast på bakhjulet... Han hade dock vett till att ha på sig hjälm!

Visst jag har oxå varit ung och lite "crazy" men var har hänsynen tagit vägen? Var det så här förr oxå? Jag vet av egen erfarenhet att när jag började högstadiet (I slutet på 80-talet) så fanns det stökiga elever oxå så jag håller fast vid att problemet alltid har funnits, bara att det inte var så upplyst då plus att det finns farligare saker att ta till nu för tiden (t.ex vapen).

Är föräldrar dåliga på att ha koll på vad deras barn har för sig? Jag tror inte att det var fler föräldrar ute och kollade sina barn förr, iallafall inte på min tid (mina föräldrar var det INTE, jo en gång var mamma ute och cyklade efter mig...).

Skolan var ju hårdare förr men var det bättre? Blev det bättre människor av eleverna om dom fick sig ett rapp på händerna? Är dagens föräldrar alldeles för mesiga? Många frågor som det kanske inte finns bra svar på...

Jag tror iallafall att dagens föräldrar jobbar alldeles för mycket när barnen är små. Dom åren är så himla viktiga och åren går så himla fort. Jag tror att det är viktigt att det är föräldrarna som ska forma barnen och inte dagis eller skola. Dom ska liksom bara stötta upp det som föräldrarna har byggt upp.

Vad har DU för åsikt om detta? Var det bättre förr???

4 kommentarer:

Pia sa...

Hej och välkommen till min blogvärld!

Det var shockerande vad jag fick läsa om din sjukdom! Just i går beklagade jag något, då en vän sa; det finns folk som har det värre. Och här kom det! Allt får proportioner...Men hur grymt det än är, är livslågan så otroligt stark, att man fortsätter att leva - för att det finns en orsak, en mening med livet - trots allt!

Du är fin kämpe! Om bara vänner kunde bära den andras smärta, äns en del, lätta på bördan rent fysiskt i din kropp.

Jag önskar dig det bästa av dagen, för du har gett mig mycket att tänka på i min livsituation just nu...

Kraam/Pia

Pixi sa...

Håller fullständigt med !!JAg tycker oxå att det var bättre förr..Detta är ett ämne som jag o väninnorna brukar "debattera" om,hehe ..Jag blir lätt långdragen när det är det här men kan säga så att det fanns en anledning till att det fanns hemmafruar o INTE bara för att mannen skulle vara huvudförsörjaren utan som du säger att där fick barnen sina huvudvärderingar,o förr hade både barn o föräldrar respekt för lärare,de stod rätt högt upp o m man jämför med idag..De får för fanken INTE ens säga till barnen om de gör fel ,vad sänder det för budskap...Nä man måste nog göra nåt drastiskt om det ska bli bra resultat..men verkar som om det inte kommer att hända ,tyvärr..Tack för tipset om filten förresten...jag vill oxå den ska vara så stor så bebben får plats att ligga på den..kram=)

Nyanser av vitt sa...

Hej
Tittar bara in för att önska en mysig helg
Agneta

Mia stickar sa...

Ved som var bättre förr var väl att det inte var samma krav på varken föräldrar eller barn med allt som ska göras. Man ska göra karriär, gå kurser,förverkliga sig själv, gå på aerobics, arbeta mycke och få ihop pengar till statusprylar och hinna skjutsa barnen på alla deras aktiviteter.... Det finns så lite tid att bara "vara" tilsammans med familjen!