onsdag 4 maj 2011

"MJAAAAUUUU! Jag vill ha mat!!!"

Det är nog inte lätt att vara katt... I vanliga fall serveras maten när kissen antingen ber om det eller genom en skål med torrfoder som fylls på jämt och ständigt.

Då är det inte lätt när matte kommer upp på morgonen och vägrar ge sina älsklingar något alls! Fy så elak man kan va eller hur! Anledningen till att jag är så taskig är att Tufsan ska kastreras idag. Dum tid var det, klockan halv 3 ska jag vara där. Så sista måltiden fick lilla Tufsan vid midnatt då matte var uppe på toa. En hel portionspåse med mumsig mat slafsade hon i sig. Skönt att hon åt vid den tiden, annars hade jag haft dåligt samvete idag...

Buddha, eller "Tjocke-Lasse" som vi har börjat kalla honom, behövde väl kanske inte svälta... En liten tjockis är han ju men han skulle ju inte till doktorn idag så jag tog och stängde in mig med honom i Emmys rum så han fick lite mat. Först ville han inte äta, hans kompis var ju inte där! Fast maten såg väl allt för god ut så till sist mumsade han i sig.

Jag är så glad över att jag fick Tufsan... Så som de två leker och har roligt ihop! Buddha kanske blir en stor katt men utan Tufsan hade han nog blivit en riktig Buddha med fläskiga valkar över hela kroppen. Nu motionerar han flera timmar om dagen genom att leka kurragömma med sin kompis. De springer som galningar fram och tillbaka i lägenheten. Buddha är ju rätt så klumpig så när han dundrar fram låter det, han hinner liksom inte stanna utan rusar rätt in i möblerna!

Djur är verkligen underbara...

8 kommentarer:

Baronessan sa...

Hoppas allt går bra. Visst är det underbart med djur. Skulle inte kunna vara utan katt!

Helena sa...

Lycka till hos veterinären, det går bra. Âr väl en större operation på en kattmadam. Jag kan se dom framför mig när dom jagar varandra. men jag är lite rädd katter. Dom är så väldigt självständiga, men det är klart jag har ju aldrig haft en heller.

Pinglan sa...

Underbara är de!!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så kul med två katter för dom roar och oroar varandra med jämna mellanrum, och det är som bästa showen att titta på dom när dom fightas.

Jag har fått lära mig (ähum) att en katt är inte tjock, skulle den vara lite rund är det en bit ökenart av katt i den och då måste man ha fettdepåer. Så är det. Jag bara undrar om det gäller människor också.....det har blivit lite (lite och lite, mycket, menar jag) runt här också!

Tack för mailet!

Här är vinter idag också!

Agneta kram

Sunna sa...

Lycka till idag

lillies lya sa...

åhhh, stackarn! Men hon kommer att må bra om några dagar! Fast jag förstår henne - utan mat så länge, huvva!!!

Och, katter blir ALDRIG överviktiga. De är bara JÄTTEVIKTIGA!! Och vi tror att det är så med människor och hundar också.

nosgos, buff, gottis å sånt!

Monica sa...

Ja, visst är det härligt att ha djur omkring sig. Vi har under åren alltid haft något eller några.....Men sedan ca 1 år tillbaka är vi djurfria! Detta pga att vi är så mycket ute och reser. Men när vi är "mätta" på det....blir det troligen både en hund och katt igen!
Håller tummarna idag! Liiite mer besvär efter när det gäller hon katter....
Kram från mig.

Ulrika sa...

Visst är det härligt att ha två?
Homer har verkligen piggat på sig sen han fick yrvinden Hjördis till kompis.
När dom drar iväg så sprutar det mattor och möbler.

Hjördis är nästan lika stor som Homer, har nog aldrig sett en så stor honkatt förr. Vår förra Allis var liten ca 2 kg. Hjördis väger 3,5. Och är inte tjock.

SÅ här dundrar det i väggar och tjongar i bordsskivor när dom far iväg. och jag ler varje gång, det är så härligt att se dom leka och trivas.

Lycka till idag. I morgon är allt som vanligt igen.