onsdag 26 januari 2011

Hur gör man?

Många som kommenterar skriver att de inte kan sticka men gärna skulle vilja kunna detta. Är man (som jag) pensionär så behöver man ibland göra något med händerna så man känner sig lite nyttig. Även om jag har jätteont i händerna så tar jag gärna den smällen för sticket gör mig lugn i sinnet...

Så hur gör man då? Det bästa är om man har någon släkting eller kompis som kan lära en. Vissa städer har ju stick-café och går man dit så hjälper säkerligen någon till! Jag köpte en bok som jag tycker lär ut detta på ett väldigt bra sätt. Det är både med text och bilder så man förstår det. Här är boken:

Jag har skickat efter den från Adlibris. Denna bok är bra, den tar upp det allra enklaste men oxå allt annat som man bör veta.

När man har ont i händerna så är det svårt att sticka. Dock finns det en fiffig grej som gör det hela enklare: RUNDSTICKAN! På detta sätt slipper man få ont i handleder! Jag stickar alltid med rundstickor numera. Värken i fingrarna är en smäll som man får ta om man stickar men jag själv stickar inte så länge åt gången.

Plus att denne lille vännen gör att man måste pausa ibland:

Den andre vännen jag har låter mig gärna sticka!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag stickade tröjor förut tänka sig. Nu stickar jag ingenting.
Fast jag virkar. Det är kul.

Jag skulle vilja sticka sockar, sådana som farmor gjorde men jag orkar inte börja med det.

Just nu är jag inne i en trött, trött och värk-fas och då är inget roligt. Inget alls.
Men det kommer väl. Får man ju hoppas ;)

Snäckskalsdalen. sa...

Där sa du nåt, rundstickor, kanske hjälper det lite när man som jag får ont i nacken och axlarna när jag stickar. Det måste jag pröva för jag tycker det är skitkul att sticka och är jättesticksugen, det blir jag allitd vid den här tiden på året och i augusti......knäppt, men så är det.
Kram

Anonym sa...

Sticka har jag kunnat en gång, men aldirg så vackra saker som du! Dina alster är som poesi! Och sen så kan jag inte läsa mönster, rena grekiskan, typ... Så tur för mig och andra är att du och dina stickvänner säljer elra härliga stickningar på marknader och så.
Hulda

tankar från mitt fönster sa...

Stickningen är sååå avkopplande. Jag tar också pauser för handlederna. Buddha leker med garnnystanet förstår jag. Har just lagt upp en killmössa på rundstickor - är inte van med att sticka med dem. Ska bli kul att pröva.
kram

Janeth sa...

Tack för tipset! Den boken ska jag genast kolla efter. Jag virkar och broderar annars och får oxå ont i händerna av det, men tycker ändå att det är värt det ibland för att få pyssla med sånt man tycker om.
Kissen är ju bara för ljuvlig!
Ha en skapligt fin dag!
Kram Janeth