torsdag 9 december 2010

Vilken sand ska kissen bajsa på?

Idag ska jag klippa mig... Jag har ett hår som växer som ogräs och nu har jag fått göra en gardin av min lugg! Tänkte att man kunde se lite anständig ut till jul iallafall...

Dock så vet jag inte HUR jag ska klippa mig... Nu har jag till klockan 14 på mig att fundera... Vad tycker ni?

Igår fick jag nya kort på Buddha. 9 veckor är han nu... Jösses vad tiden går... Nu är det bestämt att vi får hämta honom den 28 december. Innan dess ska ju allt ha inhandlats, kattlåda, leksaker, sand och vice versa...

 Nu har jag en fråga, denna kattsanden Everclean ska ju vara den bästa MEN jag har hört att den dammar så gräsligt... Eftersom Emmy har astma kanske det är dumt att använda den (uppfödaren har använt den). Ni som har katt själva, har ni förslag på någon annan sand? Visst att Everclean säkert är bra men det måste väl finnas alternativ?

9 kommentarer:

Fru Venus sa...

Jag har inte haft kattsand på över sex år fören nu igen då :-) Förr hade jag "billiga" miss cat, gul-röd-vit påse, den var ok. Nu testade jag samma igen, och så himla bra!! Ingen lukt, dammar inte och korvarna blir "panerade" i sanden/pelorna. Påsen är nu en låg gul-vit-röd påse. Vi har en liten 5 liters låda, behöver byta bara e gång/vecka när vi spolarna ner korvarna. Vi är jättenöjda! Kram på dig!

ime sa...

Hej
Jag använder Compact från Vitakraft. En rosa låda. Den tycker jag är bra till mina tre perserkatter!

Anonym sa...

Vi kör Everclean i en kattlåda med huv liksom. Inte tycker jag att det dammar. Lite sprätter han ut men det verkar göra det samma vad det är för sort han sprätter en del även av den testade billiga men då luktar det mer.

Linn sa...

hej. jag står fast vid att everclean är bäst, den dammar bara när man häller i den. allt kiss blir så bra "förpackat" det finns inte en chans att den nuddar botten om man han tillräclkigt med sand, och det innebär att man inte behöver desinfektera lådan så ofta som man gör med andra kattsander.

Reidun sa...

Hej
Everclean är bra likaså Purinas Tidy Cats. Köp en kattlåda med huv. Tänk på att köpa en stor på en gång. Jag tycker inte att den sanden dammar så mycket. Katter är ju kräsna så det bästa är ju att fortsätta med den sand den är van vid, till att börja med, sen kan du ju prova dig fram.

Kicki & Jörgen sa...

Vi har Best Friend (finns säkert andra märken) som heter Fresch & Easy. det är kristaller som suger upp urinen och är garanterat luktfritt - man tar bara bort bajset. 1 påse räcker i 1 mån för en katt! Super enligt mig och garanterat dammfritt förutom vid upphällning i låda.

conny sa...

Tror inte det spelar så stor roll vad man använder för sort. Huvudsaken att man har tillräckligt med sand i lådan, och att man tar bort skiten regelbundet.

Mina katter skiter för det mesta ute, men är det -30° ute kan de gå på lådan. Jag använder Miss Cat Original och tycker den är utmärkt. Tycker det är onödigt att lägga ut pengar på nåt dyrt när det inte behövs.

Saerv sa...

Jag använder ett märke som heter Cat Choice Scented Blend, ungefär som Everclean men tycker CC dammar lite mindre och sorten "Scented blend" är det lite doft i så det luktar mindre "låda" :)

Monica sa...

Reneé, det finns olika sorters av Everclean! Det finns lite större sandkorn för katter med längre päls och den dammmar inte mycket alls! Håller fast att den ÄR bäst, man får vad man betalar för! Lilla gossen är van vid denna, men naturligtvis får du ju bestämma själv vilken sort du vill ha!
Ja köp absolut en toalåda med tak, inget damm och mycket mindre sand på golvet runt omkring!
Syns snart! Lilla "Buddha" mår jättebra! En nospuss till nya matten kommer här från gossen! = )