onsdag 20 oktober 2010

Passa er idag!

Just ungefär så sa de på radion (och tv:n oxå säkerligen) . Här skulle det komma nederbörd i fort av snö, 5-7 cm och då MÅSTE MAN PASSA SIG I TRAFIKEN!!!

Jag har väntat (eller inte för jag vill inte ha snö men ni fattar va?) på denna jäkla snö hela dagen men inte fasen har den kommit... Tänk alla stackare som har fått ryggskott för att de har bytt däck i ren panik... Själv har jag fått nackspärr av att titta uppåt hela dagen men nån snö har inte kommit iallafall...

Jag vill faktiskt inte ha snö än. Det får gärna vänta till den 1 december för det ser så dumt ut när alla stakarna är framme och det är grönt ute. Ja, ja.. Sånt är livet, inget att göra åt...

Tänkte en annan sak, ni som har katt, kan inte ni berätta lite hur det va när ni fick hem den? Klättrade den på väggarna eller kissade i sängen? Eller låg den bara där och var söt? Jag är väldans nyfiken!!!

9 kommentarer:

Gafflan sa...

Jag har hört om det väntade snöfallet som ska drabba Sverige. Nu bor jag i en mindre viktig del (Bohuslän) av Sverige så här hos oss blir det ingen snö, kanske regn. För tillfället skiner solen :D

Vanja G sa...

Eftersom jag har hund brukar nya kattliga familjemedlemmar spendera första dygnet fräsande under soffan, men de vänjer sig fort. Det viktigaste är att inte stressa dem genom att försöka ta fast dem, utan att bara låta dem vara tills de har slappnat av och kommer fram själva. En del katter kissar lite överallt när de är osäkra och nervösa, andra kissar för att de är lite dominant lagda. Har du skaffat katt som kissar och klättrar på väggarna?
Ha tålamod, passa på katten och visa den var lådan är varje gång det är dags. Kattungar tar tacksamt emot beröm när de är duktiga på lådan.

Angelica sa...

Åh ska du skaffa en katt??? Guuuud så mysigt i så fall - älskar dessa små lurviga! Mamma har katt och jag har haft när jag var yngre och de har aldrig klättrat på väggarna eller förstört några möbler, men de har alltid fått vara ute på nätterna. Gått lite som de har velat. Man kan nog kalla dem för innekatter men med kattlucka! *skrattar* Då mår katterna bra och så får de "klösa" av sig utomhus :D
Det är ljuvligt hemtrevligt med en katt (eller en hund), man blir "såld" på en gång!

Jag tror att ni får maaaassor med snö kväll, sötis! Så kanske du kan "fuskpynta" lite :D

Kraaaaaaaaaaaaaaaam, sötis och ha en underbar kväll!

Fru Purjo sa...

Våra katter var rumsrena när vi fick hem dem även om de ibland missade lådan och satte sig strax utanför i början. Däremot for de runt som vildar och klättrade på allt...men även det gick över när de blev större.

Linn sa...

mina katter betedde sig lite olika eftersom att dom kom till olika slags boenden kan man säga. när jag skaffade inez för ett år sen så släppte jag ut henne i hallen (där lådan står, det är ett tips btw, släpp ut katten vid kattlådan så att den utgår därifrån)

sen så lät jag henne gå omkring som hon ville medan jag satt och kollade på tv. när hon tittat klart så kom hon och satte sig hos mig. då ställde jag fram maten. och sen funkade allt perfekt, MEN hon var lite väl folkkär och blev ledsen om vi gick (det hördes i trapphuset)

så därför skaffade vi Hannes en månad senare=)

han fick ju komma hem till oss när det redan fanns en katt här, så vi trodde att det skulle bli megabråket här, men han var så kärvänlig mot henne medan inez bara fräste och morrade.
hur som helst. vi stängde in inez i köket och viktor satt med henne där medan hannes fick titta runt i lägenheten. vi började på samma sätt som med inez, i hallen vid lådan. men han kände sig hemma direkt och det var som att han alltid bott här.
men inez började inte gilla honom förrän en vecka senare... men nu är dom bästisar och hon skriker nästan aldrig vid ytterdörren längre:D

allt kommer nog gå jättebra, bara man inte stör katten så att den känner sig säker och får ta sin tid att hitta sin plats.

S sa...

Jag har bara haft hund och den låg definitivt inte bara där, men söt var den! :)

The Willow Fairy sa...

Första snön får gärna dröja lite till för min del.

Det var spännande att få hem kissarna när de var små. Vi fick ju hem en i taget med en månad mellan. Första kissen Asteria är nyfiken och frammåt så hon gick på ständigt nya upptäcksfärder.

Det första vi gjorde var att sätta henne i toalådan så att hon visste var hon hade den och sedan fick hon själv utgå därifrån. Hon gick och smög längs väggarna och kikade under allting. Vi ha en hall som alla rum utgår ifrån så hon gick fram och tillbaka i hallen och tog ett par steg in i varje rum flera gånger tills hon visste hur allt hängde ihop och sedan utforskade hon allt bit för bit med början på golvet och sedan uppåt väggarna.

Det rekommenderas att man begränsar ytan till att börja med, men vi har ju inte så stort - 3 rummare på 80 kvadrat, men i början hade vi stängt till arbetsrummet, det är så mkt saker där och sedan när de fick vara där också så var det bara när vi var där också och sedan fick de vara där när vi var hemma och efter några månader fick de vara där hela tiden. Vi var lite oroliga för att de skulle klättra och fastna och skada sig och vi ville i alla fall vara i närheten om det skulle hända något.

Sedan har de ju så intensiv energi när de är små så det var fullt ös efter leksaksmöss och bollar och annat i en 5-10 minuter och sedan slocknade hon där hon stod.

Vi kattsäkrade lite också. Vissa kattungar gillar att gnaga på sladdar - speciellt frestande är laddsladdar till mobiler och annat i den storleken och konsistensen. Min dataladdsladd har ett par hål i sig. Vill man garantera sig mot detta kan man köpa akvarieslang och lägga sladdarna i. Men alla katter är ju olika. Du märker snabbt hur din är.

Josefine sa...

Hej!
Jag har just nu två tävlingar i min blogg;

- Vinn valfritt barnsmycke från Karamell-design
- Vinn ett presentkort värt 300:- att handla för på SUMOpix

Välkommen in och delta!
http://joosefinea.blogspot.com

Madeleineslife sa...

Trazan var uppväxt på en loge, var inte tam eller sett en låda i sitt tidigare liv! Men lät han vara, han är världens goaste katt. Det räckte med att jag visade lådan. Sen Jane är lite mer av den galna typen, har alltid varit det! Hon har varit rumsren inga problem! Sen har hon däremot klöst på tapeterna & klättrar precis överallt!!! Jag stängde in henne i badrummet när hon var liten.. Man måste vara bestämd. & den du tar hem kan ju vara rädd för Gibson, men den vänjer sig.

Kramis