torsdag 7 oktober 2010

Hjälpmedel!

Att gå med kryckor är inte speciellt skönt för händerna... Har man ont i dom så blir pinan ännu värre. Det finns dock ett vadderat handtag att köpa. Man får en bit som räcker till två handtag, klipper itu den och klistrar på den med självhäftande tejp som finns inuti. Handtagen blir så mycket skönare att hålla i!

Snart är det vinter (sorgligt men sant....) och då vill det till att försäkra sig om att man inte halkar och slår ihjäl sig! Även kryckorna  behöver dubbar och  dessa sätter man enkelt på med skruvar.

I dagens Sverige får man inte alla hjälpmedel längre (annat var det förr, jag vet...), speciellt inte sådana här små hjälpmedel. Jag har skickat efter dessa från Plusvardag. De har massor med hjälpmedel för alla sorters handikapp!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen Renée.
Kramis
Margit(maxelonia)

Fru Venus sa...

Här hos oss får man eller får låna allt man behöver! Rullstolen då, hat du måst köpa den?

Rut-Knut-Tjut sa...

De blev ju snyggare med :)

Anonym sa...

Tack för mönsterförklaring till den fina mössan. Jag bestämde mig att sticka likadant, fast jag vet inte hur det kommer att bli iom jag har aldrig stickat en mössa förut. Och tack för tips med hjälpmedel. Jag själv förser mig i Varsam (länk på sidopanel hos mig) med allt sådant. Kryckorna använde jag för 3 år sen när min ledband gick av men då hade jag ingen tanke på att skydda händerna (fast behovet hade varit stort) – då borde man tänka på en sådan smidig grej. Nu vet jag det till framtiden, tack igen. Kramar

Monica sa...

Tänk vad mycket "bra" saker det finns som underlättar.....men jag tog för givet att dessa var gratis! Behöver man kryckor, så behöver man...använder väl inte dem för att de är roligt...Får man betala kryckorna också???
Ha en bra kväll. Kram

Shamrock sa...

Men har du inte fått kryckor med anatomiskt utformade handtag (dvs greppvänliga). Det tycker jag att du ska ha om du behöver kryckor jämt och ständigt

En häxa på Vift sa...

Nä, det har dragits ner kraftigt överlag inom sjukvården i Sverige sista tio åren. Trist som tusan.

Gustav sa...

Tack för länken till "plusvardag". Även om både jag och min sambo är vid full vigör finns det artiklar vi kan berika vårt hem med.