torsdag 23 september 2010

Nu kan jag räkna!

Titta vad som kom i brevlådan igår, en räknare som man kan ha i ett snöre om halsen och som man trycker på och inte snurrar. Har man lite svårt med sina fingrar så är detta mycket bättre! Anette och jag har letat med ljus och lykta efter en sådan här och till slut hittade jag den här.

På kvällen hade vi stickcafé. Det stickades en massa men det diskuterades oxå i långa banor. Vem kan bara sitta tyst och sticka? Anna-Britt började på ett par sockar som Emmy ska få (hon är ju så gullig!), Anette håller på med tovade tofflor, mamma stickade på sin sjätte barnmössa (de ska säljas) och jag gjorde då detta:

Det ska bli en basker även om det kanske inte  ser ut så nu... Jag stickar i sockgarn så den blir varm! Mönstret är från den trevliga boken "Sticka mössor, vantar, sockor!" som Ann-Mari Nilsson har skrivit. Den boken önskar jag mig verkligen i julklapp!!! Tyvärr så hade jag ingen rundsticka hemma när jag började med den annars hade jag nog stickat ihop den... Fick låna en rundsticka av Anette igår och tack och lov för det för mina fingrar fixade inte allt detta på en sticka! Det blir tungt...

Det är ett rutmönster, tre räta, tre aviga och man byter efter tre varv. Nu håller jag på att minska och det blir som det blir kan jag säga! Pratar man samtidigt som man stickar så kan det bli lite hur som!

Nu ska jag snart åka till min älskade doktor. Ni får ha en underbar dag för det ska jag ha!

4 kommentarer:

Filimarans Funderingar sa...

Det kommer att bli en ursnygg basker, härligt mönster, boken som du skriver om den ska jag försöka att få tag på, kanske den finns på bokmässan som jag ska på. Ha det gott/ margareta

Tigris Predikantan sa...

Prata och virka t.ex, hör inte ihop med mig :)
Lycka till hos läkarn!
:)

Knasterfaster sa...

Lila är så fint! Jag kan ingenting om om stickning men jag gissar att räknar är till för att räkna antal stickade varv? Hoppas den fungerar. Kram.

Madeleineslife sa...

Kanske en dum fråga.. Men nyfiken som jag är undrar jag om du använder du räknaren när du stickar? :P

Fint det blir!

Kramis