tisdag 23 februari 2010

Ett mönster tar vi nu!

Catarina undrar vad det är för mönster på dom vridna sockorna jag stickar. Det går åt ett nystan 100 gram per sock till storlek 37-39 alltså 200 gram. Jag stickar med stickor 3,5.

Storl 26-31: 42 m (10,11,10,11)
Storl 32-36: 48 m (12,12,12,12)
storl 37-39: 54 m (13,14,14,13)
storl 40 > : 60 m (15,15,15,15)
Sticka resår 1r, 1a, efter önskemål (jag brukar köra 4 cm)
Vridningen: Sticka 3 varv 3r, 3a. På sista aviga maskorna på 3 varvet stickar man 4 maskor avigt istället för 3 och på så sätt flyttas mönstret 1 maska åt vänster.
Fortsätt med mönsterstickning till önskad längd ca 42 cm
Sticka därefter slätstickning, efter 2 varv görs hoptagning för tån. Sticka 1m, 2m tillsammanans i början av varje sticka vartannat varv 2 ggr, därefter varje varv tills 2m återstår på varje sticka.
Dra garnet genom maskorna och fäst trådarna.

LYCKA TILL!!! (och hoppas ni förstår!)

3 kommentarer:

mia & zorro sa...

Hej vännen !! hoppas du mår lite bättre idag !!! guud va du är flitig med att sticka sockor ,,var gör du av alla ??? får man beställa o köpa :):) kram mia

Renée sa...

Dom flesta säljer jag till vänner och bekanta. Jag brukar sticka strumpor efter beställning så är det något du vill ha så får du hojta! Dom som inte blir sålda sparar jag i ett lager som jag och "rullstolstickan" ska sälja på hantverksmässan (hade vi tänkt alltså). Den är i oktober så det blir nog några strumpor tills dess!!! Kramis!

Anette sa...

Jag stickar inga strumpor, vet du väl:)