tisdag 7 december 2010

Blommor för hela slanten!

Ni som har följt mig ett tag kanske minns min passion för orkideér. Jag har bara dessa blommor i mina fönster (förutom på dass, och i Emmys rum), en del har jag köpt utan att veta vilka blommor det blir (man kan köpa dom när de har blommat färdigt, billigt som fasen!). Den som jag VERKLIGEN har varit nyfiken på är denna:

Detta är en orkide med prickiga blad som ÄNTLIGEN har fått sin första blomma! Jag har dock ingen aning om vad den heter, så är det någon som vet så får ni gärna berätta!

Himla snygg är den..

Här ser ni de prickiga bladen.

Jag har fler som blommar, bland annat denna vita underbara sak...

Denna fick jag av mina arbetskamrater när jag gick i pension (nu lät det som om jag är hundra år...).

Denna vackra lila sak hade åtta stänglar ett tag! Dock gillar den inte när det är för varmt på elementen har jag märkt för då skrumpnar knopparna ihop... Inte bra...

Nu ska jag njuta över att min lägenhet är städad!


9 kommentarer:

bokhyllan sa...

Orkideér är verkligen vackra blommor! Min favorit är den vita. Men nu när jag ser den rosa med prickiga blad så är jag beredd att ändra mig! Mycket fin!!!
Kram till dig.

tankar från mitt fönster sa...

Jag gillar verkligen orchidéer men har inte några själv. Kanske ska jag skaffasenare. I alla fall ska jag köpa en till dottern den 9 ldå hon fyller 40 år. Presenten ska hon få från oss alla, pappan, syster m familj och mig.
Jag har fått för mig att de är svårskötta, men de ska tydligen lämnas i fred och vattnas gm att sänka ned rötterna i vtn.
kramar

Tantaluran sa...

Å så fina!

Camilla sa...

Jag bara älskar orkideér också. Har köpt på mig några och fått några. Det är nog den enda blomma som överlever här hemma, och som dessutom blommar om. :D Finfina bilder.

Monica sa...

Nä men kära nån, var är jag.....tittar runt och tror att jag kommit fel....Du har gjort ny sida! Så BRA det blev! Helt annorlunda...DU kan KÄNNA dig NÖJD!!! Lyfter på Hatten!
Ha en bra kväll. Kram

Osloskånskan sa...

Hur faen bär du dig åt???! Här DÖÖÖR dom bara.

Sunna sa...

du får nog skriva lite skötselråd också för jag lyckas då aldrig få dem så där fina

Anonym sa...

Vilka vackra Orkideer Du har. Du måste vara väldigt duktig på att sköta dessa blommor.
Ha en bra Onsdag.
Kram.
Margit(maxelonia)

conny sa...

Inget speciellt med orkideer vad gäller skötseln. Det är nog bara "proffsen" som inbillar oss det. Jag har flera stycken som blommar och är jättefina, och de sköts som vilka blommor som helst.