onsdag 6 oktober 2010

En skruvad mössa!

Jag har ju varit, eller ÄR sjuk med snor, huvudvärk, ja ni vet hela kittet på en gång... Dock fungerar ju resten skapligt (?) så jag har stickat för att försöka tänka på något annat än snor. Var inne på PIXIS blogg och hittade en mössa med skruv i! Undrade om jag fick härmas lite och det gick bra!

Jag ändrade dock lite i "receptet" (som vanligt) och gjorde som följer:

Lägg upp 84 maskor på st nr 5. Byt till strumpstickor med 21 maskor på varje sticka och sticka resår i 5 cm ungefär. Börja sedan med själva skruven. Sticka 3 räta, 3 aviga runt om. Efter 3 varv förskjuter man en maska åt vänster och får på så sätt en skruv... Upprepa till du har stickat 24 cm (ca, det blir lite häng , vill man ha mer häng, sticka längre) minsta därefter vartannat varv var 3:e maska tills det är sisådär 14 maskor kvar, dra igenom garnet och fäst...

Själv AVSKYR jag att fästa dessa förbenade trådar så därför stickar jag hellre med strumpstickor, lite krångligt men det går. Man kan säkert ha en liten rundsticka oxå men jag älskar att sticka med 5 stickor...

Jag har använt raggsocksgarn. Det blir alltså en varm och go mössa med lite häng i. Passar både barn och vuxna faktiskt!

Nu ska jag fortsätta sticka på min andra mössa, tjingeling!

(Jag försöker muntra upp er, märks det?)

4 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Så fin! När du förklarar hur man gör ... då förstår att man måste vara duktig på att sticka, dvs inget för mig. *ler*

Unknown sa...

Den var snygg. Tack för att du lägger ut recept. Krya på dig!
Kram

Carola sa...

Tacka vet jag strumpgarn som randar själv! Förr fick man fästa hur många trådar som helst! Men nu klarar man sig undan med 2 och snyggt randade sockor =) Fin mössa! Kan du sticka efter engelska beskrivningar?

Anta sa...

Snygg mössa och tack för att du lagt ut "receptet" den måste jag bara sticka. Krya på dej.