måndag 14 juni 2010

Skaffa katt?

Ja vad tror ni om det? Nu har vi ju kollat på 8 stycken små kissungar varav 4 är två veckor och de andra föddes i onsdags. De är ju rätt fula innan de har öppnat ögonen tycker ju jag men sen är de ju helt bedårande!

Egentligen så skulle jag vilja ha en hund till. Med tanke på mitt handikapp så har jag faktiskt accepterat att jag inte skulle orka att fostra en hund. Det gäller ju att vara snabb i vändningarna när man har en valp och det är inte jag... Mitt barn vill inte ha en hund utan en kattunge istället.

Kanske, kanske så blir det en av de som just nu ser ut som gråa sorkar... I så fall blir det en hane som ska heta "Bullen". Den är grå med ljusare strimmor på ryggen. Jag vill ju se lite hur dom blir när dom blir större. Jag vill inte ha en helt galen en som river tapeterna! Nä lugnt och stilla ska det va... Helst alltså...

Har ni några bra tips angående kattägandet? Vad är bra att köpa? Många av er som läser har ju katt så jag litar på era kommentarer!

10 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jaa, du! Hur har vi valt katter....inte alls....det har bara blivit.

Man tar nog den som kommer till en självmant sedan när dom blir så stora att dom verkar bry sig.

Riva tapeter - nä, det har våra aldrig gjort. Visar dom tendenser så får man ha en sprutflaska till hands, det hjälper, har effekt och är ganska harmlöst.

Men vi har inte haft innekatter, å andra sidan.

Fast vi har ju veterinär i familjen och den ena har en hankatt som innekatt. Och det går jättebra! Vet inte om den är kastrerad, dock.

Det kanske man inte behöver göra när de är inne.

Klösbräda är bra att ha och när man har innetoa till en katt är det ett fasligt sjå med att tömma och rensa och tvätta, det luktar annars och det sticker i näsan. Verkligen!

Annars är det bara positivt allting med att ha katt. Kan inte tänka mig att vara utan!

Och vilka fina bilder du har tagit! Visst är dom för gulliga hela högen!

Agneta kramar

Anonym sa...

Ptjaaa, jag är en typisk hundmänniska. En katt är något helt annat. Jag tycker mest att jag är personal åt katten jag bor hos. Annars är det väl mest kattlåda och mat och vattenskål. Borstar vår gör vi för han är långhårig.

Fru Venus sa...

Ta katt, absolut! En klätterställning eller klösbräda så får tapeter och annat vara ifred.Se bara till att han/hon bli kastrerad eller steriliserad sen. Lycka till! .-)

Tina sa...

Hej vännen.
Å, ja!! Klart du ska ha en katt!!! de klarar sig själva men ger såå mycket kärlek & kel!!!

När jag valt katter har det mest varit de som valt mig el min son =) Sen har jag även skaffat genom katthem.

Jag är barnsligt förtjust i långhåriga..men då ska de gilla att bli kammade & badade...den långhåriga jag har nu ( har tre katter ) blev misshandlad i sitt förra hem, så henne går inte borsta så hon får åka till Fabror doktorn & klippa sig med jämna mellan rum. men hon är en oerhört kelen & tillgiven kattdam på 14 år =))

Det kan ju vara krävande i början med en liten katt. kattlådan, passa blomkrukor, gardiner, möbler..fniss.. mm.. men det är det värt =)

Jag röstar på att du ska skaffa dig en liten grå mjuk pälsboll =) De ger så mycket kärlek & energi. Mina brukar krypa intill mig när jag är ledsen el mår dåligt.. då ger de mig av sin energi!!
Jag skulle nog inte klara leva utan katter i min närhet!!!!

Lycka till vännen!!
Hoppas du mår bra & att du haft en fin dag!
Varm kram Tina

Sunna sa...

Absolut du ska ta chansen att få dela livet med en katt, bara de har möjlighet att gå ut är de underbara livskamrater

Sjömans-Elin sa...

TIPS NUMMER ETT:

GÅ INTE EFTER FÄRGEN PÅ KATTENS PÄLS!
Välj en katt som har samma temperament och behov som dig! Katter har personlighet precis som hundar och människor och personligheten sitter konstigt nog inte i pälsen.

TIPS NUMMER TVÅ:
KASTRERA KATTEN!
Finns inga ursäkter till att inte göra det. Och nej, honkatter mår inte bättre av att få en kull innan kastrering, det är bullshit.

TIPS NUMMER TRE:
Vaccinera och chippa/id-märk katten. ÄVEN om den är innekatt. Katter kan rymma och du kan släpa hem sjukdomar med skorna om det vill sig illa.

TIPS FYRA:
Bor du i ett trafikerat bostadsområde, LÅT KATTEN BLI INNEKATT! Om du tar hänsyn till rådet i tips nummer ett kommer du att välja en katt som passar som innekatt, d.v.s. att du inte väljer den vildaste i kullen. Och nej, du ger inte katten ett sämre liv för att den är inomhus. De flesta djurhem ser hellre att en kattunge blir innekatt än att den riskerar att bli överkörd i ett trafikerat bostadskvarter.

TIPS FEM:
Ge katten ett vettigt foder! "Dyra" märken i djuraffären blir - tro det eller ej - ofta billigare i längden.

TIPS SEX:
Om alla de gulliga kattungarna är sjövilda utöver det normala, ring närmaste djurhem och hör om de har en katt som kan passa dina behov. Personalen på djurhemmen har oftast väldigt bra koll på vilka katter som skulle passa var. En äldre katt har många fördelar den med.

Pinglan sa...

The knitting seaman: Vilka bra tips du hade!! Man väljer ju oftast en som är söt och har fin teckning! Tänker inte på hur de beter sig. Bra att veta.

Linn sa...

jag kanske är lite partisk nu men jag tycker att du ska skaffa raskatt, som en birma t.ex. jag har 2 och funderar på en till.. dom är helt underbara och älskar att följa med runt i huset..
det finns alltid katter som behöver omplaceras. kolla birmasällskapets hemsida.=)

och blir det en innekatt, så luktar inte lådan om man skaffar bra sand:D jag använder everclean till mina katter och den som är typ parfymerad. det luktar ALDRIG (om man inte skitit i att göra rent på länge såklart)
lycka till med den ev. katten:D

Swethaiparadise sa...

Här kom det massor med tips, alla bra.

Vi har tre katter, två hankatter och en hona, alla kastrerade.

Katt nr 1 hona: Superskygg, får bara klappas och kelas på hennes vilkor - tyvärr ganska tråkigt. Tja hon är en hittekatt från början och har antagligen blivit väldigt illa behandlad tidigare. Hon är korthårig (lättskött) och fäller inte mycket, men stråna sätter sig fast i möblerna, trots dammsugning mm.

Katt nr 2: En hane, blandras av huskatt/norsk skogskatt. Hur kelig och mysig som helst, lite skygg för okända, pratar mycket, springer ut och in, ut och in, ut och in - lite jobbigt *S* långhårigpäls som MÅSTE skötas ofta och mycket så att inte kakor med tovor uppstår. Tappar tossar med päls hela tiden men värst från vinter till vår.

Katt nr 3: En hane, STOR katt som är blandras med MaineCoon i sig, han är dominant, oberäknelig men dock mycket kelsjuk och mysig. Lättskött päls eftersom den är av helt annan kavlistort än ovanstående hane.

När det gäller foder blandar vi med dyrt och billigt, samt att de får matrester och tonfisk.

Våra katter gör sina behov ute men går också på lådan och i kattlådan har jag typ kristaller, kostar ca 80 kr i mån per katt. Fördelen med dessa kristaller är att urinen INTE luktar alls och bajset tar man bara bort - superduper bra katt"sand" Finns på ICA och är en genomskinlig påse med rosaaktig text och en vit katt (tror) jag på framsidan. Det står också på påsen " räcker till en katt i en månad"

Ha det gött.
/Stina

En häxa på Vift sa...

Jag säger såhär;
gå på magkänslan.
Den katt som är rätt för dig kommer vara den som "väljer", dvs, det bara känns i ryggmärgen att just denna kisse är min.
Fast i kattens värld så är det ju du som blir hans/hennes människa för det är ju egentligen de som regerar i hemmet bara det att vi människor inte riktigt hajjat det. *S*

Raskatter är inte nåt måste om man inte ska avla eller ställa ut, huskatter, dvs gatukorsningar, kan vara precis lika trevliga husdjur.
Då du har problem med lederna skulle jag dock inte rekommendera en långhårig katt då de kräver en del pälsvård.

Fotnot till tidigare kommentarer; man kastrerar även honor. Steriliserar man så löper honan ändå och en löpande hona är jävla irriterande att lyssna på samt väldigt stressande för honan så man kastrerar även honkatterna.
ID-märkning är ett bra tips du fått även om katten ska vara inne.Utifall att.... även innekatter kan råka smita ut.

Katter är inte särskilt svårfostrade egentligen, man får lära sig kompromissa med dem bara. Vattenspruta är en metod som funkar så pass att katten lär sig konsten att bli ögontjänare, jag tycker det är en rätt meningslös fostringstaktik. Ge hellre katten alternativ. Istället för att klösa på möblerna så erbjuds ett klösvänligare alternativ som klösbräda eller en bit heltäckningsmatta.

Kattsand så rekommenderar jag också starkt kristaller. De är dyra men de räcker länge också. Upp till en månad och det är garanterat luktfritt.